Original title:
Photoluminescence of erbium doped KTaO.sub.3./sub. crystals
Translated title:
Fotoluminiscence erbiem dopovaných krystalů KTaO.sub.3./sub..
Authors:
Potůček, Zdeněk ; Bryknar, Z. ; Trepakov, Vladimír Document type: Papers Conference/Event: Development of Materials Science in Research and Education, Joint Seminar 2008 /18./, Hnanice (CZ), 2008-09-02 / 2008-09-05
Year:
2008
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Photoluminescence emission spectra of KTaO3:Er crystals was studied within the wide temperature (12 – 300 K) and spectral (300 – 1200 nm) regions in order to reveal luminescence centers related to Er ions and to elucidate their optical properties. Under excitation with band-gap light at low temperatures, the KTaO3:Er crystals shoved a broad asymmetric emission band peaking near 490 nm at 12 K that belongs to well-known “green” photoluminescence of KTaO3 crystals. Erbium doping was accompanied by appearance of narrow structured emission bands in the vicinity of 550, 660, and 850 nm that were attributed to radiative transitions within Er3+ ions with 4f11 electron configuration.V široké teplotní (12 – 300 K) a spektrální (300 – 1200 nm) oblasti byla studována emisní spektra fotoluminiscence krystalů KTaO3:Er s cílem odhalit luminiscenční centra spojená s ionty Er a objasnit jejich optické vlastnosti. Při buzení světlem s energií fotonů větší než je šířka zakázaného pásu byl u krystalů KTaO3:Er pozorován při nízkých teplotách široký asymetrický emisní pás s maximem v blízkosti 490 nm při 12 K, který odpovídá dobře známé “zelené” fotoluminiscenci krystalů KTaO3. Dopování erbiem bylo doprovázeno objevením se úzkých strukturovaných emisních pásů v okolí 550, 660, and 850 nm, které byly přisouzeny zářivým přechodům v Er3+ iontech s 4f11 elektronovou konfigurací.
Keywords:
erbium; KTaO.sub.3./sub. crystal; photoluminescence Project no.: CEZ:AV0Z10100522 (CEP), GA202/08/1009 (CEP) Funding provider: GA ČR Host item entry: Proceedings of the 18th Joint seminar Development of materials science in research and education, ISBN 978-80-254-0864-3
Institution: Institute of Physics AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0171916