Original title:
Návrh konstrukčních úprav pro zmírnění následků předního nárazu automobilu do nedeformovatelné bariéry
Translated title:
Design of the structural modifications for mitigating the consequences of the car frontal crash into the rigid barrier
Authors:
Hošek, Štěpán ; Kubík, Petr (referee) ; Šebek, František (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Každý den dochází na silnicích k mnoha dopravním nehodám. Kvůli snížení následků těchto nehod provádí automobilky různé typy nárazů neboli crash-testů, které mají odhalit nedostatky testovaného automobilu a umožní konstrukční úpravy vedoucí ke zmírnění následků jednotlivých typů nárazů. Nezávislé organizace potom testují již prodávaná vozidla podle vlastních kritérií a stanovují bezpečnost těchto vozidel. Jedním z těchto crash-testů, který provádí organizace Insurance Institute for Highway Safety, je přední náraz do nedeformovatelné bariéry s „malým“ překrytím, který bude předmětem této diplomové práce. Je realizováno výpočtové modelování tohoto nárazu pro variantu bez úprav a pro varianty s úpravami. Také je realizováno srovnání stavu bez úprav a stavů s navrženými jednotlivými úpravami.
There are many collisions on the roads every day. Automotive companies do number of different types of crash-tests to reduce the consequences of these collisions. Crash-tests are supposed to uncover problems of tested vehicles. Then it is possible to propose constructional changes to reduce the consequences of different types of collisions. Indipendent organisations then test productional vehicles according to their standarts and evaluate safety of these vehicles. One of these crash-tests is the small overlap test which is being done by Insurance Institute for Highway Safety. The small overlap test will be the subject of this thesis. Computational modelling of small overlap test is realised for basic variant and for variants with changes. There is also comparison of basic variant and variants with changes.
Keywords:
Computational analysis; crash-test; explicit form; finite element method; rigid barrier; small overlap; Toyota Camry; crash-test; explicitní forma; metoda konečných prvků; nedeformovatelná bariéra; Toyota Camry; Výpočtová analýza; částečné překrytí
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/175372