Název:
Experimentální studium dynamiky kluzných ložisek
Překlad názvu:
Experimental study of journal bearings dynamics
Autoři:
Tkadlec, Josef ; Vimmr, Jan (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato práce se zabývá experimentální analýzou nestabilitymazacího filmuurotorových soustav uložených v hydrodynamických kluzných ložiscích se zaměřením na povrchové modifikace ložiska. Experimenty byly provedeny na simulátoru dynamiky kluzných ložisek. Cílem bylo stanovit vliv jednotlivých provozních parametrů na výskyt a průběh nestability víření. Důraz zde byl kladen na vliv povrchových mikro textur. Součástí práce byla zároveň příprava texturovaných vzorků. Experimenty byly rozčleněny na experimenty sledující vliv teploty, tlaku, geometrie ložiska a povrchové modifikace. Výstupem jednotlivých experimentů byly hodnoty prahové rychlosti vzniku a zániku nestability popřípadě velikost amplitudy v závislosti na výše popsaných parametrech. Tyto hodnoty byly zaznamenány do grafů. Takto naměřenádata byla následně konfrontována s doposud publikovanými články. Výsledky ukázaly,ženestabilita v rotorových soustavách je velmi citlivána změnu teploty, tlaku a geometriiložiska. Zásadní vliv na nestabilní chování rotorovésoustavybyl prokázán při použití texturovaných povrchů, kdy došlo k výraznému posuvu prahovérychlostido vyššího spektra otáček v porovnání s netexturovaným ložiskem.
This work deals with experimental analysis of fluid film instability in rotor bearing systems stored in hydrodynamic plain bearings with focus on bearing surface modification. The experiments were performed on a journal bearing dynamics simulator. The aim was to determine the influence of individual operating parameters on the occurrence and course of turbulence instability. The emphasis here was on the effect of surface micro textures. The work also included the preparation of textured samples. Experiments were divided into experiments monitoring the influence of temperature, pressure, bearing geometry and surface modification. The output of the individual experiments were the values of the threshold speed of formation and termination of instability or the magnitude of the amplitude depending on the above described parameters. These values were plotted in graphs. This data was then confronted with previously published articles. The results showed that instabilityin rotor systems is very sensitive to temperature, pressure and bearing geometry changes. The fundamental influence on the unstable behavior of the rotor system has been demonstrated by the use of textured surfaces, where the threshold speed was significantly shifted to a higher speed range compared to the non-textured bearing.
Klíčová slova:
nestabilita rotorových soustav.; texturovanépovrchy; Víření mazacího filmu; journal bearing instability; oil whirl; surface textures
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/179040