Original title:
Paříž jako útočiště českých umělců po roce 1945
Translated title:
Paris as a haven of Czech artists after 1945
Authors:
Jarolímková, Klára ; Klimešová, Marie (advisor) ; Pravdová, Anna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je zmapování osudů české umělecké komunity v Paříži od šedesátých do osmdesátých let dvacátého století. Nejde o vyčerpávající seznam všech umělců, kteří Paříží prošli. Jedná se o výběr několika stmelujících osobností, jež se ve Francii prosadily. Důležitým zdrojem informací jsou osobní rozhovory. Práce nemá strukturu biografických medailonků jednotlivých umělců, ale je řazena v tématických okruzích, neboť většina umělců se v nové vlasti potýkala s podobnými problémy a situacemi. První teoretická část charakterizuje dobu, prostředí, česko- francouzské vztahy a obecně fenomén emigrace zakotvený v české historické paměti. V šedesátých letech se vzájemné vztahy začaly oživovat a mnoho francouzských kritiků umění navštěvovalo Československo a psalo o českém umění. Vedle Francie se česká umělecká emigrace uchylovala v šedesátých letech hlavně do Západního Německa, Spojených Států Amerických, Kanady, rakouské Vídně, Švýcarska a severských států. Jednotlivá umělecká centra byla propojena přátelskými vazbami a umělci se navštěvovali. Druhá rozsáhlejší část zpracovává samotné ústní a písemné rozhovory s umělci. Mezi dotazované výtvarníky patří Miloš Cvach, Roman Kameš, Karel Zlín, Miloslav Moucha, Vladimír Škoda, Ivan Theimer a historička umění Jana Claverie. Z rozhovorů se dozvídáme, proč se...The Master thesis has for its objective mapping of destiny of czech comunity in Paris from sixties to eighties. Its purpose is not to get a complete list of all artists, who came to Paris. It's just a sellection of those important persons, who broke through Paris. The personal interviews play an important part of the sources. The thesis is not structured in medallion-biography way, but it is lined up in a thematic way. Most of the artists handled in their new home country withe similar problems and situations. First theoretical part characterise the period, the environment, the czech-french relations and the general phenomena of emigration in the czech historical memory. In sixties the czech-french relations started to be reanimated and many french art critics visited Czechoslovakia and they wrote about czech art. Beside France, the czech emigration refuged in sixties largely to West Germany, United States of America, Canada, austrian Wien, Swiss and nordic countries. Individuals art centres were connected to others by friendships and artists visited themselves. Second and more extensive part of the thesis works with the oral and witten interviews. The respondent artists are Miloš Cvach, Roman Kameš, Karel Machálek-Zlín, Miloslav Moucha, Vladimír Škoda, Ivan Theimer and art historian Jana Claverie....
Keywords:
Paris|France|emigration|exil|Czech artists|Czechoslovakia|Jiří Kolář|Vladimír Škoda|Miloslav Moucha|Ivan Theimer|Jana Claverie|Miloš Cvach|Roman Kameš|Karel Zlín|František Janula|Pierre Restany|Jean Clair|Revue K|Svědectví|the sixties; Paříž|Francie|emigrace|exil|čeští umělci|Československo|Jiří Kolář|Vladimír Škoda|Miloslav Moucha|Ivan Theimer|Jana Claverie|Miloš Cvach|Roman Kameš|Karel Zlín|František Janula|Pierre Restany|Jean Clair|Revue K|Svědectví|šedesátá léta
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/107775