Original title:
Sebeprezentace reality na sociální síti Instagram
Translated title:
Self-presentation of Young Adults on the Instagram
Authors:
Broďáková, Apolena ; Wladyniak, Ludmila Maria (advisor) ; Mitrenga, David (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá procesem sebeprezentace mladistvých na sociální síti Instagram. Cílem této práce je přiblížit, jak proces sebeprezentace probíhá a jak se liší od reálném životě. Práce vychází z dramaturgického přístupu Ervinga Goffmana, který je rozšířen o pohled Joshuy Meyrowitze, tedy o vliv elektronických médií, který je představen v teoretické části. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu. Výzkum byl prováděn pomocí polostrukturovaných photo elicitačních rozhovorů, ze kterých byla provedena analýza pomocí kombinace uzavřeného a otevřeného kódování. Na základě těchto rozhovorů byla provedena analýza, která dochází k závěru, že sebeprezentace na sociální síti Instagram se od té v reálném životě liší tím, že je více promyšlená a vykonstruovaná, jedinci sdílí své fotografie v závislosti na reakcích, které dostávají od ostatních. Je zde vynechána spontánnost každodenních interakcí a jedinec prezentuje sebe jako produkt, nikoli jako svojiThis bachelor thesis deals with the process of self-presentation of young adults on the Instagram. The aim of this work is to explain how the process of self-presentation takes place and how it differs from self-presentation in real life. The work is based on the dramaturgical approach of Erving Goffman, which is expanded by the look of Joshua Meyrowitz, i.e. the influence of electronic media, which is presented in the theoretical part. The practical part is based on qualitative research. The research was conducted using semi-structured photo- elicitation interviews, which were analyzed by using a combination of closed and open coding. Based on these interviews, an analysis was conducted that concludes that self-presentation on Instagram's social network differs from that in real life in that it is more thoughtful and artificial, individuals share their photos depending on the responses which they receive from others. The spontaneity of everyday interactions is omitted, and the individuals presents themselves as a product, not as their identity.
Keywords:
Goffman; Instagram; photo elicitation; Self-presentation; social network; Goffman; Instagram; photo elicitation; Sebeprezentace; sociální síť
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/107151