Original title:
Znalosti žáků druhého stupně vybrané základní školy v předlékařské první pomoci
Translated title:
Knowledge pupils from grades 6 to 9 of elementary school in pre-primary first aid.
Authors:
Nečasová, Markéta ; Hanušová, Jaroslava (advisor) ; Váchová, Alena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je zjistit znalosti žáků druhého stupně vybrané základní školy v předlékařské první pomoci. V její teoretické části je popsána charakteristika a typy předlékařské první pomoci. Dále pak popis postupů předlékařské první pomoci ve vybraných situacích. V praktické části se práce věnuje zjištění znalostí žáků druhého stupně vybrané základní školy v předlékařské první pomoci. K řešení bylo použito dotazníku, který byl předložen žákům šestého a devátého ročníku vybrané základní školy. Dotazníkem se zjišťovaly teoretické znalosti, znalosti při řešení konkrétních situací a způsob získávání znalostí v předlékařské první pomoci. Vyhodnocením dotazníků se zjistilo, že žáci vybrané ZŠ v 70 % správně odpoví a řeší situace v předlékařské první pomoci, procento správných odpovědí roste s ročníkem a také, že žáci mají vyšší znalosti v řešení konkrétních situací. Také, že výrazný podíl na získávání znalostí v předlékařské první pomoci žáků má škola. Porovnáním způsobu zařazení předlékařské první pomoci do výuky žáků šestého a devátého ročníku vybrané základní školy a výsledků zjištění v dotazníku, vede ke zjištění pozitivního vlivu aktivního způsobu získávání znalostí žáků. Výsledky této práce ukazují na důležitost zařazení předlékařské první pomoci do výuky a popularizaci tohoto tématu na základní...The aim of this work is to find out the knowledge of pupils of the second grade of primary school in pre-medical first aid. The theoretical part describes the characteristics and types of pre-medical first aid. Furthermore, a description of pre-medical first aid procedures in selected situations. In the practical part, the work deals with the knowledge of the pupils of the second stage of the selected primary school in the pre-medical first aid. The questionnaire was used for the solution, which was presented to the pupils of the sixth and ninth year of the selected primary school. The questionnaire investigated theoretical knowledge, knowledge in solving specific situations and the method of acquiring knowledge in pre-medical first aid. By evaluating the questionnaires, it was found that the pupils of the selected primary school respond correctly in 70 % and solve the situation in pre-medical first aid, the percentage of correct answers increases with the year and also that the pupils have higher knowledge in solving specific situations. Also, the school has a significant share in acquiring knowledge in pre-medical first aid pupils. By comparing the way in which pre- medical first aid is included in the education of pupils in the sixth and ninth grades of the selected elementary school and the...
Keywords:
elementary school pupils; Pre medical first aid; provision of emergency first aid; Předlékařská první pomoc; zásady poskytování první pomoci; žáci základní školy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/106419