Original title:
Dítě v pěstounské péči na 1. stupni základní školy
Translated title:
A child in foster care on primary school level
Authors:
ČERNÁ, Michaela Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na děti vyrůstající v pěstounské péči, které jsou žáky prvního stupně základní školy. V teoretické části budou popsány základní teoretické poznatky týkající se biologické a náhradní rodiny a jejich významu pro vývoj dítěte a přípravu na nástup do školy. Bakalářská práce popíše současný legislativní rámec pěstounské péče v České republice, proces zprostředkování této péče a formy podpory náhradních rodičů a dětí vyrůstajících v pěstounské péči ze strany orgánů sociálně-právní ochrany dětí, školských zařízení a dalších nestátních subjektů. Cílem praktické části bakalářské práce bude zjistit a popsat, s jakými obtížemi se pěstouni u dětí po nástupu povinné školní docházky setkávají, jakým způsobem je řeší a jaké podpůrné nástroje školy využívají. V souladu s cílem práce byl zvolen smíšený výzkumný přístup - sběr dat pomocí dotazníků a metoda vícečetné případové studie.The bachelor thesis is focused on children , that are the primary school students , growing up in foster care. The theoretical part describes basic theoretical knowledge concerning biological family and substitute family and their importance for the development of the child and preparation for entering the school. The bachelor thesis describes the current legislative framework of foster care in the Czech Republic, the process of mediation of this care and the forms of support of substitute parents, support of children that grow up in foster care, given by the institution of social and legal protection of children, school facilities and other non-state entities. The aim of the practical part of the thesis is to find out and to describe the difficulties in children faced by foster parents after start of school attendance, how the foster parents deal with the difficulties and what tools the schools use to support them. In accordance with the aim of the thesis, a mixed research approach was chosen - data collection using questionnaires and a method of multiple case study.
Keywords:
child development; family; foster care; school; substitute family care; náhradní rodinná péče; pěstounská péče; rodina; vývoj dítěte; škola Citation: ČERNÁ, Michaela. Dítě v pěstounské péči na 1. stupni základní školy. České Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/54115