Original title:
Aktuální metody výuky výchovy ke zdraví na základních školách v Benešově
Translated title:
Actual methodology of education in subject Health Education at pri-mary schools in Benešov
Authors:
KAHOUNOVÁ, Jana Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V bakalářské práci jsem se zabývala aktuálními metodami výuky výchovy ke zdraví na základních školách v Benešově. Cílem mé práce bylo zmapování používaných metod a forem práce v daném předmětu. V teoretické části jsem se zabývala charakteristikou předmětu výchova ke zdraví (dále jen VZ) jako celku a obsahem učiva, které je v souladu s RVP. V praktické části jsem se snažila přenést teoretické informace na praktické činnosti v hodinách, poukázat na nové trendy, formy práce a kreativitu ve výuce VZ. Data, která jsem získala pomocí dotazníkového šetření od žáků a učitelů, mi potvrdila mou hypotézu, že vhodné a pestré volení výukových metod ovlivňuje vliv předmětu VZ na žáky. Na základě zpracovaných dat jsem vyhodnotila, že předmět VZ je z pohledu žáků i učitelů hodnocen pozitivně, jako potřebný, s více i méně zajímavými tématy. Používané metody jsou pestré a inovativní a mají širší spektrum využití. Výsledky této práce mohou přispět učitelům ke kreativnějšímu přístupu k výuce VZ, vedení škol a metodikům prevence při plánování preventivních programů. Informace jsou využitelné i pro pedagogy z jiných oblastí či učitele I. stupně. In my Thesis I have followed up current educational methods regarding the subject of Health Education at Elementary Schools in Benešov. The main aim of this Thesis is a mapping of the applied systems and conditions of work within the specific subject. In the theoretical part I have been describing the specification of the subject of Health Education in global aspects connected to content of the subject which must be in accordance with RVP. In the practical part I tried to implement the theory into practical activities during each lesson, to show new trends, working methods and forms and most of all the teaching creativity. I received all data through questionnaire research from both the students and teachers. The results proved my hypothesis that appropriate and diverse choice of teaching methods can have very positive impact on the influence of the subject towards the students. Based on the received data I have come to the conclusion that the subject of Health Education is inevitable and it is accepted and understood positively with more or less rather interesting topics. The newly applied methods are diverse, innovative and have larger variety of their utilization. I am concerned that the result of this Thesis may help the teachers to use more creative approach to teaching techniques of Health Education, organizing school activities, and helping with planning of prevention programmers. Information can be applied for all teachers from various spheres or primary teachers.
Keywords:
health; health education; methodology; prevention; teaching forms; formy výuky; metody; prevence; výchova; výchova ke zdraví; zdraví Citation: KAHOUNOVÁ, Jana. Aktuální metody výuky výchovy ke zdraví na základních školách v Benešově. Č. Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/58542