Original title:
Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení v základní škole hlavního vzdělávacího proudu
Translated title:
Education of pupils with specific learning disabilities in mainstream primary school
Authors:
VOŘÍŠKOVÁ, Radka Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se zabývá terminologickým vymezením specifických poruch učení jejich projevy, příčinami, diagnostikou a intervencí. Je zde objasněna problematika školských poradenských zařízení, u kterých je zmíněné odborné vymezení individuálního vzdělávacího plánu (dále jen IVP) a plánu pedagogické podpory (dále jen PLPP). Další kapitoly se zabývají podrobnějším definováním dyslexie a dysgrafie. Poslední úsek teoretické části se zaobírá ostatními specifickými poruchami učení, mezi které patří dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, dysmúzie, dyspinxie, lehká mozková dysfunkce (dále jen LMD), porucha pozornosti s hyperaktivitou (dále jen ADHD), porucha pozornosti bez hyperaktivity (dále jen ADD). Empirická část se zabývá kvalitativním výzkumem, který probíhal na vybraných základních školách v okrese Benešov. Cíloví respondenti byli pedagogové působící na 1. stupni běžné základní školy, kteří pracují s žáky s dyslexií a dysgrafií. V závěru empirické části je uvedena osobní případová studie žáka s dyslexií a dysgrafií. Cílem bakalářské práce je analyzovat přístupy pedagogů k žákům s dyslexií a dysgrafií na vybraných základních školách v okrese Benešov. The bachelor thesis is divided into the theoretical and empirical part. The theoretical part deals with the terminological definition of specific disorders of learning their manifestations, causes, diagnosis and interventions. There is clarified the issue of school counseling facilities. It includes the professional definition of an individual educational plan (hereinafter IVP) and a pedagogical support plan (hereinafter PLPP). The next chapters deal with more detailed definitions of dyslexia and dysgraphy. The last section of the theoretical part deals with other specific learning disorders including dysortography, dyscalculia, dyspraxia, dysmosis, dyspinxia, mild dysfunction (hereinafter LMD), attention deficit hyperactivity disorder (hereinafter ADHD), attention deficit hyperactivity disorder (hereinafter ADD). The empirical part deals with qualitative research, which took place at selected elementary schools in Benešov district. The target respondents were primary school teachers working with pupils with dyslexia and dysgraphia. At the conclusion of the empirical part is presented a personal case study of a pupil with dyslexia and dysgraphy. The aim of the bachelor thesis is to analyze the approaches of teachers to pupils with dyslexia and dysgraphy at selected elementary schools in Benešov district.
Keywords:
ADHD; diagnostics; dyscalculia; dysgraphy; dyslexia; dysmoses; dysortography; dyspraxia; reeducation; specific learning disabilities; the causes of specific learning disorders; ADHD; diagnostika; dysgrafie; dyskalkulie; dyslexie; dysmúzie; dysortografie; dyspraxie; příčiny specifických poruch učení; reedukace; specifické poruchy učení Citation: VOŘÍŠKOVÁ, Radka. Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení v základní škole hlavního vzdělávacího proudu. České Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/58191