Original title:
Využití analyticko-syntetické metody a metody Sfumato při práci s žáky s parciálními poruchami
Translated title:
Use of the analytical-synthetic method and methods of Sfumato when working with pupils with partial disorders
Authors:
ŠROMOVÁ, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce má dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické částí se čtenář seznámí s informacemi o parciálních poruchách, o jejich typech, diagnostice, počátečním čtení, čtenářské gramotnosti a předčtenářském období. Dále se čtenář dozví o analyticko-syntetické metodě a metodě Sfumato. Praktická část je rozdělena do dvou částí: v první je kvantitativní výzkum, který zjišťuje, kterou metodu pedagogové častěji využívají při výuce elementárního čtení a psaní a zároveň jaké je rozložení dyslexie a dysgrafie u jednotlivých metod. Druhá část je případová studie, která popisuje informace dvou základních škol, kdy na jedné využívají pedagogové výhradně analyticko-syntetickou metodu a na druhé metodu Sfumato. Práce také obsahuje teoretické informace o použitých metodách výzkumu, dotazníku a rozhovoru. Díky této práci čtenář zjistí, kterou metodu pedagogové častěji, u které metody je větší výskyt žáků s dyslexií a dysgrafií. Dále se čtenář dozví, proč si pedagogové metodu vybrali, jaké používají didaktické pomůcky, jak dle jejich názoru vyhovuje metoda žákům se specifickými poruchami učení a další. The bachelor thesis has two parts, theoretical and practical. In the theoretical part, which concerns information about disorders, their types, diagnostics, initial reading, reading literacy and pre-reading periods. Furthermore, the reader will learn about the analytical-synthetic method and the Sfumato method. The practical part is divided into two parts: the first is quantitative research, which determines which method teachers use more often in teaching elementary reading and writing and at the same time what is the distribution of dyslexia and dysgraphia in individual methods. The second part is a case study that describes the information of two primary schools, where the teachers use the analytical-synthetic method and the Sfumato method. The thesis also contains theoretical information about used research methods, questionnaire and interview. Thanks to this work, the reader will find out which method of educators more often, which method is the higher incidence of pupils with dyslexia and dysgraphia. Furthermore, the reader learns why the teachers chose the method, what didactic aids they use, how, in their opinion, the method suits pupils with specific learning difficulties and others.
Keywords:
analytical-synthetic method; diagnostics of specific learning disorders; Partial disorders; pre-reading period; reading; reading literacy; Sfumato method; analyticko-syntetická metoda; diagnostika specifických poruch učení; metoda Sfumato; Parciální poruchy; předčtenářské období; čtenářská gramotnost; čtení Citation: ŠROMOVÁ, Lucie. Využití analyticko-syntetické metody a metody Sfumato při práci s žáky s parciálními poruchami. České Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/58185