Original title:
Výchovné strategie matek v doplněných rodinách
Translated title:
Maternal child-rearing practises in blended families
Authors:
TOPINKOVÁ, Petra Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou doplněných rodin z pohledu matek. Cílem práce je proniknout do problematiky doplněných rodin, jak rodina funguje, jaké změny nastanou sloučením dvou původních rodin, jaké výchovné strategie jsou používané a jaké emoce matky v nových rodinách prožívají. Práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část je zaměřená na vymezení pojmů rodiny, rozpadu rodiny a doplněné rodiny. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, který byl realizován pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pěti respondentkami z doplněných rodin. Pomocí této metody bylo zjištěno, jakým způsobem doplněná rodina funguje, jaké změny nastaly, jak probíhá výchova, a to vše z pohledu matky.This bachelor's thesis is focused on the stepfamilies from the mothers's perspective. The aim of this work is to provide insight on the stepfamilies issue, how a family works, which changes brings the merger of two original families, which maternal child-rearing practises are used and which emotions are mothers feeling. This work includes two parts. Theoretical part deals with topics like a family, a marital break-up and a stepfamily. Practical part incorporates qualitative research which was accomplished by semistructured interviews with five respondents who are part of stepfamilies. With help of this method was turned out how stepfamilies work, which changes happened, how is the raising going on and all this out of the mothers's perspective.
Keywords:
blended families; family; marital break-up; maternal child-rearing practices; stepfamilies; doplněná rodina; rodina; rozpad rodiny; výchovné strategie Citation: TOPINKOVÁ, Petra. Výchovné strategie matek v doplněných rodinách. České Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/55326