Original title:
Aktuální politická témata ve výuce občanského vzdělávacího základu na středních odborných školách
Authors:
ŠITNEROVÁ, Simona Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předložená diplomová práce se zaměřuje na proces občanské a politické socializace dospívajících v kontextu reflexe aktuálních politických otázek v hodinách předmětu zajišťujícího občanský vzdělávací základ na středních odborných školách v České republice. Teoretická část obsahuje vysvětlení základních pojmů souvisejících s vybraným tématem a následnou analýzu kurikulárních dokumentů českého středního odborného školství na státní úrovni z hlediska možností začleňování aktuálních politických témat do výuky. Po teoretickém ukotvení tématu následuje část praktická, kterou tvoří případová studie. Ta si klade za cíl s využitím metod smíšeného výzkumu popsat reflexi aktuálních politických témat v hodinách občanského vzdělávacího základu na vybrané střední odborné škole, a to například z hlediska metod výuky, frekvence a intenzity začleňování daných témat do hodin či vyjadřování osobního názoru na aktuální politická témata vyučujícími. Skrze realizaci a vyhodnocení dotazníkového šetření je nejprve zjišťováno vnímání výuky aktuálních politických témat žáky vybrané střední odborné školy. Následně je skrze realizaci polo-strukturovaných rozhovorů s vyučujícími a následný rozbor v souvislostech zjišťován také jejich postoj k výuce těchto témat. Závěrečná část práce pak zahrnuje shrnutí významných i zajímavých zjištění, která studie přinesla, zhodnocení dosažení vytyčených cílů výzkumu, doporučení pro pedagogickou praxi a také zamyšlení nad využitelností poznatků ve vlastní budoucí praxi.This diploma thesis focuses on the process of civic and political socialization of adolescents in the context of the reflexion of current political topics in the lessons of civic educational basis on secondary technical schools in the Czech Republic. The theoretical part of the thesis contains the explanation of basic terms regarding the chosen topic. It is then followed by an analysis of curricular documents of secondary technical education in the Czech Republic on the national level, from the point of view of the possibilities of the inclusion of current political topics into the teaching lessons. After the theoretical consolidation of the topic, a practical part of the thesis follows, which consists of a case study. This study aims to describe (with the help of the methods of mixed research) the reflexion of current political topics in the Civics lessons on a chosen secondary technical school, for example regarding the teaching methods, also the frequency and intensity of including the topics into the lessons, or expression of personal opinions of the teachers on current political topics. Through the realisation and evaluation of a questionnaire survey is at first found out the perception of teaching about current political topics, as the pupils of the chosen secondary technical school perceive it. Then is through the realisation of half-structured interviews with the teachers and the following analysis in the whole context found out also their position towards teaching about these topics. The ending part of the thesis then includes the conclusion of all important and interesting findings the study brought, evaluation of reaching the goals which were set for the research, recommendation for the pedagogical praxis and also a reflexion on the use of the findings on an own future praxis.
Keywords:
civic and political participation; civic and political socialization; civic educational basis; Civics; civil society; controversial topics in the lessons; current political topics; democratic education; discussion in the lessons; education of adolescents; secondary technical education; secondary technical school; aktuální politická témata; demokratická výchova a vzdělávání; diskuze ve výuce; kontroverzní témata ve výuce; občanská a politická participace; občanská a politická socializace; občanská společnost; občanská výchova; občanský vzdělávací základ; střední odborná škola; střední odborné vzdělávání; vzdělávání dospívajících Citation: ŠITNEROVÁ, Simona. Aktuální politická témata ve výuce občanského vzdělávacího základu na středních odborných školách. České Budějovice, 2019. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/54786