Název:
Diagnostika čtenářské pregramotnosti pomocí pracovních listů u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Překlad názvu:
Diagnostics of pre-reading literacy using worksheets in children with special educational needs
Autoři:
ŠIMÁNKOVÁ, Adéla Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá diagnostikou čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku se specifickými vzdělávacími potřebami. Je součástí projektu OP VVV SC1 Podpora pregramotnosti v předškolním vzdělávání - čtenářská pregramotnost. Teoretická část seznamuje s obdobím předškolního věku - s poznávacími procesy a motorickými schopnostmi. Čtenářskou gramotností a pregramotností, pedagogickou diagnostikou a na závěr specifickými vzdělávacími potřebami, přesněji narušenou komunikační schopností a zrakovým postižením. Praktická část ukazuje vytvořené diagnostické materiály a výsledky z jejich ověřování ve třídách mateřských škol s narušenou komunikační schopností a se zrakovým postižením. Výsledky jsou zaznamenány v tabulkách, kde jsou vyznačeny jednotlivé sledované oblasti předcházející čtení a hodnotící škála. Na závěr jsou vyzdviženy kladné a záporné stránky pracovních listů a také oblasti s největšími rozdíly ve výsledcích u dětí dvou zkoumaných skupin.This Bachelor thesis is engaged in the diagnostics of reading pre-literacy for preschool age children with specific educational needs. The work is a part of the project of Operational Programme Research, Development and Education, Specific Objective 1 [OP VVV SC1] Support of pre-literacy in preschool education - reading pre-literacy. The theoretical part gives a description of the period of preschool age - cognitive processes and motor skills, as well as reading literacy and pre-literacy, pedagogical diagnostics, and in conclusion, specific educational needs, or more specifically, impaired communication skills and visual impairment. The practical part introduces the diagnostic material created and results of testing the same in a kindergarten classes of children with impaired communication skills and visual impairment. The results are shown in tables, which indicate the individual analysed areas preceding reading and the rating scale. Finally, strong and weak points of worksheets are highlighted, together with the areas showing the largest differences in results in the case of children of the two groups examined.
Klíčová slova:
narušená komunikační schopnost; pedagogická diagnostika; předškolní věk; zrakové postižení; čtenářská gramotnost; impaired communication skills; pedagogical diagnostics; Preschool age; reading literacy; visual impairment Citace: ŠIMÁNKOVÁ, Adéla. Diagnostika čtenářské pregramotnosti pomocí pracovních listů u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. České Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/54289