Original title:
Studijní materiály pro badatelsky orientované vyučování k tématu sinic a řas na středních školách
Authors:
HNÁTEK, David Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Úvod diplomové práce se zabývá badatelsky orientovanou výukou - od úrovně bádání, až po její hodnocení. Následující praktické rady pro učitele shrnující informace o možnostech získávání přírodního materiálu pro výuku, tvorbě trvalých preparátů rozsivek a příklady vhodné determinační literatury. Stěžejní část této práce představuje 12 vypracovaných studijních materiálu pro badatelský způsob vyučování rozdělených do pěti algologicky orientovaných témat: (1) fyziologie sinic a řas, (2) biodiverzita stojatých vod, (3) obranné mechanismy řas vůči predaci, (4) role sinic a řas v bioindikaci, (5) obsahové látky v sinicích a řasách a jejich význam pro člověka. Jednotlivé studijní materiály obsahují informace o úrovni bádání, metodické pokyny pro učitele s teoretickým základem a úvodními otázkami, které mají studenty na motivovat, dále obsahují záznamový arch pro studenty a na závěr vlastní navrhnuté řešení pokusu pro učitele. Další částí této práce je porovnání badatelsky orientované výuky s výukou frontální, které je provedeno pomocí didaktického testu.Introduction of the thesis deals with inquiry-based science learning - from the level of research to its evaluation. The following practical advice summarize information about the possibilities of obtaining natural material for teaching, creating permanent diatom preparations and examples of suitable determination literature for teachers. The main part of this work presents 12 elaborated study materials for research teaching method divided into five phycologically oriented topics: (1) cyanobacterial and algal physiology, (2) biodiversity of standing waters, (3) algae defense mechanisms, (4) cyanobacteria and algae like bioindicators, (5) substances in cyanobacteria and algae and their importance for humans. Individual study materials contain information on the level of research, methodological guidance for teachers with a theoretical basis and introductory questions to motivate students, as well as a recording sheet for students and, in conclusion, own proposed solution for teachers. Another part of this thesis is a comparison of inquiry-based science learning with frontal education, which is done by didactic test.
Keywords:
algae; biology; cyanobacteria; inquiry-based science education (IBSE); study materials; badatelsky orientovaná výuka (BOV); biologie; sinice; studijní materiály; řasy Citation: HNÁTEK, David. Studijní materiály pro badatelsky orientované vyučování k tématu sinic a řas na středních školách. Č. Budějovice, 2019. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Přírodovědecká fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/52496