Original title:
Konceptuální znalosti žáků 1. stupně ZŠ o ekosystému pole
Translated title:
Knowledge of primary students about ecology of selected ecosystems
Authors:
HOŠTIČKOVÁ, Zuzana Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá konceptuálními znalostmi žáků 1. stupně ZŠ o ekosystému pole. V učebnicích, které byly podrobeny analýze, jsou ekologické vztahy zastoupeny v omezené míře. Nejsou v dostatečné míře objasněny a v hodinách prakticky procvičeny. Testové úlohy jsou zaměřené na komplexní pochopení problematiky ekosystému pole. Zkoumají míru porozumění vztahů mezi organismy navzájem, mezi organismy a prostředím a do jaké míry ovlivňuje ekosystém pole člověk. Výsledky výzkumu ukazují úroveň znalostí žáků o vzájemných souvislostech v ekosystému pole. Testové úlohy navržené autorkou zkoumají chápání vztahů mezi organismy navzájem a mezi organismy a prostředím u žáků 4. ročníku ZŠ. Z výsledků proběhlého šetření vyplývá, že žáci se lépe orientují v souvislostech organismů k prostředí, než vztahům mezi organismy navzájem a vlivu lidské činnosti na ekosystém pole. Tyto rozdíly ale nejsou výrazné. Obecně z výzkumného šetření vyplývá, že žáci 4. ročníku ZŠ zcela správně vztahům v ekosystému pole nerozumí.This diploma thesis deals with the conceptual knowledge of primary school pupils about field ecosystems. In the analyzed textbooks, ecological relations are represented only to a limited extent. They are not sufficiently explained or practiced during lessons. Test questions focus on a complex understanding of field ecosystem matters; they test the extent of understanding of relationships between organisms and their environment, between different organisms, and the extent to which field ecosystems are affected by human activity. Analysis results reflect the level of the pupils' knowledge regarding field ecosystem interrelations. Test questions designed by the author of the thesis examine fourth grade primary school pupils and their understanding of relationships between organisms and their environment, as well as relationships between different organisms. Results show that pupils understand relationships between organisms and their environment better than relationships between different organisms and the effects of human activity on field ecosystems. These differences are, however, not significant. In general, the research shows that fourth grade pupils do not understand field ecosystem relationships in an entirely correct way.
Keywords:
conceptual knowledge; ecosystem; field ecology; test questions; textbook analysis; analýza učebnic; ekologie pole; ekosystém; konceptuální znalosti; testové úlohy Citation: HOŠTIČKOVÁ, Zuzana. Konceptuální znalosti žáků 1. stupně ZŠ o ekosystému pole. České Budějovice, 2019. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/49259