Original title:
Práce s texturou v experimentálních výtvarných činnostech na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Working with Texture in Experimental Art Activities at Primary School
Authors:
MÍKOVÁ, Tereza Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná teoreticko-projektová práce se zabývá povrchovými kvalitami objektů ve výtvarné tvorbě a jejich využitím v předmětu výtvarná výchova. Teoretická část se zaměřuje na obecný vhled do problematiky a předkládá konkrétní příklady práce s texturou ve volné, užité a architektonické tvorbě. Dále analyzuje několik příkladů lekcí z oborových didaktik zaměřených na využití textury ve výtvarných činnostech. Projektová část této práce rozpracovává sedm logicky návazných lekcí výtvarné výchovy, řešících téma textury formou experimentálních činností vhodných pro 1. stupeň základních škol. This theoretical project-based thesis focuses on surface quality of art objects in the field of artwork. The theoretical section provides general insight into the problematics and it also offers concrete examples of artistic and architectural creations where texture serves an important role. It further introduces and elaborates a few instances of art lessons from special didactics focusing on texture utilization in its artistic activities. The project section of the thesis contains seven logically systematized art lessons which utilize various forms of experimental activities dealing with the subject of texture suitable for the primary school children.
Keywords:
art education; light and shadow; methodical art series; project-based learning; sensory perception; surface; Texture; metodická řada; povrch; projektové vyučování; smyslové vnímání; světlo a stín; Textura; výtvarná výchova Citation: MÍKOVÁ, Tereza. Práce s texturou v experimentálních výtvarných činnostech na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2019. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/49085