Original title:
Adaptace dětí na prostředí v mateřské škole
Translated title:
Adaptation of Children to Pre-School Environment
Authors:
OHRAZDOVÁ, Jiřina Sára Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá procesem adaptace na prostředí v mateřské škole. Teoretické poznatky jsou doplněné o výzkumnou reflexi vlastní zkušenosti autorky s nově nastupujícími dětmi do mateřské školy. V teoretické části je popsán proces adaptace a jeho typické fáze, dále jsou zde rozpracovány determinanty, které ovlivňují úspěšnou adaptaci: pedagogičtí pracovníci, rodiče, připravenost dítěte, samotné prostředí mateřské školy. V práci je realizována případová studie: pozorování 18 dětí nastupujících do mateřské školy ve školním roce 2016/17 a 2017/18 a rozhovory s rodiči nastupujících dětí. Na základě případové studie se diplomová práce zabývá problémy, které během adaptace mohou vzniknout. Vyústěním této práce jsou doporučení pro praxi, a to pro rodiče dětí nastupujících do mateřské školy a pro učitele.The thesis deals with the process of adaptation to nursery school environment. Theoretical findings are supplemented with research reflection of author's own experience with children entering a nursery school. In the theoretical part, the process of adaptation and its typical phases are described. Furthermore, determinants influencing successful adaptation are examined: teachers, parents, child's readiness, the nursery school itself. In this work, a case study is presented, based on the observation of 18 children entering the nursery school in the school year of 2016/17 and 2017/18, and interviews with parents. Based on the case study, the thesis identifies problems that may arise during adaptation. Finally, the thesis sums up practical recommendations: for parents and for nursery school teachers.
Keywords:
adaptation; adaptation problems; factors influencing successful adaptation; maturity of child; nursery school; process adaptation and its phases; recommendation for parents; recommendations for teachers; adaptace; doporučení pro rodiče; doporučení pro učitele; mateřská škola; problémy při adaptaci; proces adaptace a jeho fáze; zralost dítěte; činitelé ovlivňující úspěšnou adaptaci Citation: OHRAZDOVÁ, Jiřina Sára. Adaptace dětí na prostředí v mateřské škole. České Budějovice, 2019. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/51907