Original title:
Vizualizace důkazů pomocí software dynamické geometrie
Translated title:
Visual proofs using dynamic geometry software
Authors:
ŠTRAUSOVÁ, Irena Document type: Doctoral theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce je rozdělena na dvě hlavní části. V první části je vymezen pojem dynamický vizuální důkaz a zasazen do kontextu důkazů v matematice jako vědním oboru a v matematice jako předmětu, který je vyučován ve škole. Digitální komponentou disertační práce je autorská kolekce 19 apletů s dynamickými vizuálními důkazy vytvořenými v programu GeoGebra a přehledně uspořádaných do tematických kapitol v tzv. GeoGebra knize veřejně dostupné na portálu geogebra.org. Ve druhé části práce je popsán výzkum, který je zaměřen na využití dynamických vizuálních důkazů při výuce matematiky na střední škole a na jejich vliv na plnění kognitivních cílů. Jedná se o kvalitativní výzkum, kde metodou byla zvolena případová studie zaměřená na detailní zkoumání učitelky matematiky, která ve svých hodinách dynamické vizuální důkazy využívá. K identifikaci kognitivních cílů byla zvolena revidovaná Bloomova taxonomie. The dissertation is divided into two main parts. The first part defines the concept of dynamic visual proof and is placed in the context of proving in mathematics as a subject of science and in mathematics as a subject taught at school. The digital component of the dissertation is a collection of 19 applets with dynamic visual proofs created in the GeoGebra program and arranged in thematic chapters in the so-called GeoGebra-Book, available on-line on geogebra.org. In the second part of the work the research focused on the use of dynamic visual proofs in secondary school mathematics lessons and their influence on fulfilment of educational objectives is described. This a qualitative research where a case study focused on the detailed study of a mathematics teacher who uses dynamic visual proofs in her class. To identify educational objectives, a revised Bloom's taxonomy was chosen.
Keywords:
Bloom's taxonomy; case study; cognitive domain; digital educational materials; dynamic visual proofs; GeoGebra; Bloomova taxonomie; digitální vzdělávací materiály; dynamické vizuální důkazy; GeoGebra; kognitivní cíle; případová studie Citation: ŠTRAUSOVÁ, Irena. Vizualizace důkazů pomocí software dynamické geometrie. České Budějovice, 2019. disertační práce (Ph.D.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/57091