Original title:
Rétorika jako volnočasová aktivita pro rozvoj osobnosti člověka
Translated title:
Rhetoric as a leisure time activity for human personality development
Authors:
KULANDOVÁ, Petra Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá rétorikou jako volnočasovou aktivitou pro rozvoj osobnosti člověka. Teoretická část charakterizuje rétoriku, její předmět a zabývá se také historií rétoriky. Dále popisuje osobnost z psychologického hlediska a její složky, typy řečníků nebo image řečníka. Zabývá se též možnostmi, jakými lze osobnost člověka rozvíjet. V poslední kapitole teoretické části se práce zabývá volným časem, jeho historickým vývojem, funkcemi volného času a také osobnostním rozvojem člověka a s ním související verbální a neverbální komunikací. Empirická část práce obsahuje vymezení metodiky kvalitativního pilotního výzkumu metodou IPA, jehož cílem bylo zjistit od vybraných respondentů, zda a případně jak je v životě ovlivnilo studium rétoriky. Hlavní výzkumná otázka byla tato: Jakou životní zkušenost udělali studenti kurzu rétoriky? Byly provedeny rozhovory se čtyřmi respondenty, kteří se zúčastnili kurzu rétoriky, a s pomocí jejich výpovědí byla provedena analýza rozhovorů, ze kterých následně vznikly kategorie. Nakonec bylo popsáno závěrečné shrnutí výzkumu spolu s jeho výsledky. This work deals with rhetoric as a leisure time activity for the development of human personality. The theoretical part characterises rhetoric, its subject matter and also deals with the history of rhetoric. It also describes the personality from the psychological point of view and its components, types of speakers or the speaker's image. It also deals with the possibilities in which personality can be developed. In the last chapter of the theoretical part, the thesis deals with free time, its historical development, free-time functions and also the personality development of man and related verbal and nonverbal communication. The empirical part of the thesis defines the methodology of the qualitative pilot research using the IPA method. The research aims to elicit from selected respondents whether and possibly how they were influenced by the study of rhetoric in their lives. The main research question was this: What life experience did the students have in terms of rhetoric? Interviews were conducted with four respondents who took part in a course of rhetoric and the interviews were analysed and thematic categories were created. Finally, the conclusion summarises and describes the results of the research.
Keywords:
communication; hobby activities; leisure time; personality development; qualitative research; rhetoric; speaker; komunikace; kvalitativní výzkum; rozvoj osobnosti; rétorika; volný čas; zájmové činnosti; řečník Citation: KULANDOVÁ, Petra. Rétorika jako volnočasová aktivita pro rozvoj osobnosti člověka. České Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/55699