Original title:
Rozvoj vizuální gramotnosti u dětí předškolního věku prostřednictvím výtvarné činnosti
Translated title:
Development of visual literacy in preschool age children through art activities.
Authors:
LINHARTOVÁ, Kristýna Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Moje práce se zabývá rozvojem vizuální gramotnosti v předškolním věku prostřednictvím výtvarné činnosti. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou část. První kapitola se zaměřuje na předškolní věk dětí, jejich tělesný a duševní vývoj, vývoj základních schopností a dovedností, socializaci a hru. Druhá kapitola je zaměřená na koncept vizuální gramotnosti. Třetí kapitola se zabývá výtvarnou činností z hlediska jejího přínosu pro osobnost člověka. Čtvrtá kapitola popisuje, jak rozvíjet vizuální gramotnost v praxi prostřednictvím verbální a vizuální interpretace výtvarného umění. V praktické části diplomové práce popisuji čtyři výtvarné projekty, které jsem s dětmi uskutečnila v Mateřské školce. U každé aktivity je uvedeno zadání, průběh činnosti, materiál, výchovný cíl a závěrečné hodnocení. Výsledkem práce je zjištění, že rozvoj vizuální gramotnosti je pro člověka žijícího v 21. století důležitý. Výtvarná činnost představuje možnost, jak vizuální gramotnost rozvíjet. My work deals with the development of visual literacy in pre-school age through art activities. The thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The first chapter focuses on the pre-school age of children, their physical and mental development, the development of basic skills and skills, socialization and play. The second chapter focuses on the concept of visual literacy. The third chapter deals with the artistic activity in terms of its contribution to the personality of man. The fourth chapter describes how to develop visual literacy in practice through verbal and visual interpretation of visual arts. In the practical part of the diploma thesis I describe four art projects that I made with the children in the kindergarten. For each activity, the assignment, course of project, material, educational target, and final evaluation are given. The result of the thesis is the finding that the development of visual literacy is important for a person living in the 21st century. Visual art is a possibility how to develop visual literacy.
Keywords:
art activity; children's drawing; literacy; play; preschool age; visual and verbal interpretations; visual art; visual literacy; visual perception; dětská kresba; gramotnost; hra; předškolní věk; vizuální a verbální interpretace; vizuální gramotnost; vizuální vnímání; výtvarná činnost; výtvarné umění Citation: LINHARTOVÁ, Kristýna. Rozvoj vizuální gramotnosti u dětí předškolního věku prostřednictvím výtvarné činnosti. České Budějovice, 2019. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/55338