Original title:
Divadelní představení pro mateřské školy v podání studentek Pedagogické fakulty
Translated title:
Theatrical performance in kindergarten played by students of the Faculty of Education
Authors:
KLUFOVÁ, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje divadelnímu představení pro mateřské školy, které je realizováno studentkami Pedagogické fakulty. Popisuje problematiku pohádky, její vývoj, základní dělení a vliv na dítě. Společně s tím se věnuje dramatické výchově v mateřských školách, jejím cílům, principům a metodám. Ke splnění všech cílů bylo vytvořeno divadelní představení, které bylo sehráno v mateřských školách a následně pomocí metody experimentu, situačního pozorování a rozhovoru s pedagogy byla získána data potřebná pro výzkum. Výsledná data posloužila k určení vhodnosti amatérského divadla a ke srovnání s profesionálním divadlem. Hlavním zjištěním je, že amatérské divadelní představení je vhodné spíše pro děti, které se nacházejí ve věku pěti a šesti let a ve srovnání s profesionálním divadlem nejsou dostatečně propracovány mimické a gestikulační projevy herců. Výsledky této práce jsou prospěšné pro studenty předškolní pedagogiky a také pro učitelky v mateřských školách, protože práce podává doporučení na zlepšení v různých oblastech dramatické výchovy, na které by měl být kladen důraz při realizaci před dětmi v předškolním věku.This bachelor thesis is devoted to theatre performances for kindergartens, which is realized by students of Faculty of Education. The thesis describes the issues of fairy tale, its development, the fundamental division and its influence on children. Together it is devoted to the dramatic education in kindergartens, its aims, principles and methods. To meet all goals, it was created the theatrical that was played in kindergartens and then using the method of experiment, situational observation and interview with educators more data for research were obtained. The resulting data served to determine the suitability of amateur theatre and to compare with professional theatre. The main finding is that amateur theatrical is better for children aged five and six years and in comparison, to professional theatre there are not enough sophisticated mimics and gesticulating speeches by actors. The results of this thesis are beneficial for pre-school pedagogy students and for nursery teachers, because the thesis gives recommendations for improvements in various areas of drama education that should be emphasized on implementation in front of children in preschool age.
Keywords:
child; dramatic education; Fairy tale; kindergarten; performance; preschool age; dramatická výchova; dítě; mateřská škola; Pohádka; představení; předškolní věk Citation: KLUFOVÁ, Lenka. Divadelní představení pro mateřské školy v podání studentek Pedagogické fakulty. České Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/55204