Original title:
Figarova svatba se zaměřením na roli Cherubína
Translated title:
The marriage of Figaro, focused on the part of Cherubino
Authors:
Oplová, Kateřina ; VOTAVOVÁ, Yvona (advisor) ; HORÁČEK, Pavel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce seznamuje čtenáře s titulem Figarova svatba a s postavou Cherubína. To je její hlavní poslání. V práci je ale popsán život a dílo autora divadelní hry Figarova svatba, kterým je Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais, dále skladatele Wolfganga Amadea Mozarta, se zaměřením na jeho operní tvorbu, a libretisty Lorenza da Ponte. Bez těchto tří významných umělců by nevzniklo dílo, které přetrvává staletí. Bylo nezbytné přiblížit nejen jejich tvorbu, ale i poměry, ve kterých dílo tvořili. Dále práce seznamuje s osobností Cherubína jako takového a zabývá se rozborem dvou Cherubínových árií. Cílem rozboru, a to jak textového, tak hudebního, byl záměr co nejvíce přiblížit psychologii postavy.This thesis acquaint readers with the title of The marriage of Figaro and the role of Cherubino. The thesis describes the life and work of the author of The marriage of the Figaro, which is Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais, composer Wolfgang Amadeus Mozart with a focus on his opera, and librettist Lorenzo da Ponte. Further, the work introduces the role of Cherubino and deals with the analysis of two Cherubino‘s arias. The aim of the analysis, both text and musical parts, was to bring the psychology of the figure as close as possible.
Keywords:
Beaumarchais, Pierre-Augustin Caron de, 1732-1799; Da Ponte, Lorenzo, 1749-1838; kalhotkové role; Mozart, Wolfgang Amadeus, 1756-1791. Figarova svatba, opera, K. 492; Mozart, Wolfgang Amadeus, 1756-1791. Figarova svatba. Árie Cherubína "Non so piu cosa son", vokální hlas, klavír; Mozart, Wolfgang Amadeus, 1756-1791. Figarova svatba. Árie Cherubína "Voi, che sapete", vokální hlas, klavír; opera; operní role
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10368