Original title:
Interpretační rozbor sonáty Es Dur op.120 č. 2 Johannesa Brahmse
Translated title:
Interpretation analysis of sonata Es Dur op.120 No. 2 by Johannes Brahms
Authors:
Tseliapniou, Kiryl ; HLAVÁČ, Jiří (advisor) ; VENYŠ, Irvin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce je analytickým pohledem na klarinetovou sonátu E flat major jednoho z nejvýznamnějších německých skladatelů v období romantismu, J. Brahmse. Německý skladatel Johannes Brahms si v průběhu času vytvořil svébytný a osobitý tvůrčí styl. Je posledním z velikánů německé hudby 19. století. Cílem této práce je porozumět principu komunikace holistické analýzy tohoto díla a také pochopení provedené práce pro správnou interpretaci v historickém kontextu. Táto sonáta spolu s první Brahmsovou sonátou patří mezi oblíbená Brahmsova díla a nachází se v repertoáru u mnoha interpretů. Tato práce je zaměřená na stručné dějiny této sonáty, autorskou biografii Brahmse, vliv analýzy na interpretaci skladby a také kompletní analýzu této sonáty.This work is an analytical view of the clarinet sonata E flat major of one of the most important German composers in the Romantic period, I. Brahms. German composer Johannes Brahms has created his own and distinctive creative style over time. He is the last one of the foremost German music in the 19th century. The aim of this work is to understand the principle of communication of the holistic analysis of this work and also the understanding of the work done for correct interpretation in the historical context. This sonata, along with the first Brahms sonata, is one of Brahms's favorite works and is repertoire for many performers. This work focuses on the brief history of this sonata, the author's biography of Brahms, the influence of the analysis on the interpretation of the composition and the complete analysis of the sonata.
Keywords:
interpretační rozbor; romantismus; sonáta
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10294