Original title:
Světlo jako dramatický výrazový prostředek kinematografického obrazu
Translated title:
Light like a dramatic expression tool in cinematography
Authors:
Pavelek, Tomáš ; ŠPELDA, Josef (advisor) ; MACÁK, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Ve své práci se zaměřím na úlohu světla a jím budovaných atmosfér ve filmové dramatické tvorbě.
Zmíním se o některých výrazných kameramanských stylech v historii kinematografie a o rozdílnosti práce se světlem v kontextu doby.
Zaměřím se na realistický a logický způsob práce se světlem a na technické a technologické nástroje kameramana,
které mu tuto práci umožňují a s jejíchž pomocí lze vytvářet světelné atmosféry a podporovat tak scénář v jeho dokonalém vizuálním převyprávění.This thesis focuses on the importance of light as one of the main aspects of filmmaking and as a main tool for creation of atmosphere in cinematography.
I mention some expressive cinematographer's styles in the history of cinematography and how different the work with light was in the context of the era.
I focus on realistic and logical way of work with light and on technical and technological cinematographer's tools
which enable this work and help him to create the light atmospheres and support the script to be perfectly visually translated.
Keywords:
analýzy filmových děl; Coutard, Raoul, 1924-; dějiny filmu; film noir; Greenberg, Adam, 1939-; Hurlbut, Shane, 1964-; kameramani; neorealismus (film); práce kameramana; Storaro, Vittorio, 1940-; světlo ve filmu; Toland, Gregg, 1904-1948; výrazové umělecké prostředky
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10287