Original title:
Problematika kázně se zaměřením na 1. stupeň ZŠ.
Translated title:
The Issue of Discipline with Focus on Primary Schools.
Authors:
Fast, David ; Uhlířová, Jana (advisor) ; Stará, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se v teoretické části zabývá problematikou kázně z pohledu filosofie, psychologie, sociologie, pedagogiky, a zohledňuje také právní aspekt, který se opírá především o školní řád. Dále se autor zabývá vnitřními a vnějšími činiteli, které kázeň ovlivňují. Sem patří celá řada faktorů, např. autorita učitele nebo prostředí a klima třídy. Práce se dále snaží odpovědět na otázky, jaké jsou nejčastější kázeňské problémy, se kterými se lze setkat na našich základních školách, se zaměřením na děti mladšího školního věku, ale zároveň také nabízí výčet jednotlivých přístupů, forem a metod, které se nejčastěji užívají pro zvládání dané kázeňské problematiky nebo jsou dokonce prevencí nekázně. Autor také přibližuje specifika kázně na málotřídních školách, přičemž vychází z vlastních zkušeností. Zabývá se také tématem spolupráce rodiny a školy. Zvláštní kapitola je věnována dramatické výchově, jejího pozitivního vlivu na pochopení učiva, které se předává pomocí metod a technik dramatické výchovy. Děti byly také dlouhodobě pozorovány při práci s třídními pravidly. Ve výzkumu byli osloveni pedagogové, včetně ředitelů, kteří hovořili o svých zkušenostech s kázní na školách, zaznamenávali četnost výskytu konkrétních kázeňských přestupků a navrhovali řešení nekázně, zatímco rodiče popisovali,...THE ABSTRACT This diploma thesis is taking a theoretical insight into a discipline based on philosophical, psychological, sociological and pedagogical point of view. A legal point of view is included as far as the school behavior code goes. The author is researching inner and outer factors which are having an impact on the discipline. Many aspects are taking a role in this including teacher's authority or the environmental condition of the whole class. The thesis is then searching an answers for such a questions as 'what would the most common discipline problem be" that we would be able to come into a contact with at our elementary schools. This mainly focuses on smaller elementary school children. Thesis describes many individual approaches and techniques frequently used to deal with specific discipline problematics or that could potentially be used to prevent faulty behavior. The author separates different approaches regarding small scale schools with just a few students in classes. This is supported by author's own experience gained in such a school. The thesis also gives an account of how the school cooperates with a family. The whole separate chapter belongs to acting classes and how it helps with learning when used properly. There has been a long-term observation on how the children are behaving...
Keywords:
Authority; Development of Discipline; Discipline in Education; Means of Discipline; Non discipline Prevention; solving Discipline Problems; autorita; geneze kázně; Kázeň ve výchově; prevence nekázně; prostředky kázně; řešení kázeňských problémů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/123456789/104651