Název:
Když zlost tančí
Překlad názvu:
If the Anger Dances
Autoři:
Cieslarová, Olga Věra ; PILÁTOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; KOUBOVÁ, Alice (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] disertační práci Když zlost tančí - Basilejská Fasnacht a pražské
Sametové posvícení navazuji na diplomovou práci, jež vyšla v roce 2013 jako
Fasnacht – v Basileji karneval? Věnuji se nyní do hloubky vývoji masky (Laarve),
proudu vnitřní revolty v karnevalovém dění (Wilde Fasnacht) a vývoji Fasnacht
od konce 19. století do dnešní formy, kdy získává mnohé archaické prvky. Ač se
Fasnacht navenek prezentuje jako pevně strukturovaný rituál, vykazuje
mimořádnou schopnost vnitřní proměny. Tato schopnost je pro mě odpovědí na
otázku, co činí Fasnacht i dnes živou.
Během celého doktorského studia jsem se věnovala organizaci Sametového
posvícení, tedy přenesení Basilejské Fasnacht do Prahy. V závěru práce se
pokusím o představení elementů, které jsme pro pražský karneval převzali, a
zhodnocení toho, jak se v novém prostředí uchytily.
Jak v basilejském, tak v pražském kontextu se věnuji tématu transformace zlosti
(nespokojenost s poměry) pomocí uměleckých prvků do kreativního aktu a
představuji Fasnacht i Sametové posvícení jako kultivovanou formu
středověkého šarivari, stejně jako kreativní projev občanské angažovanosti.
Přílohou práce je dokumentární film Violy Ježkové A pod maskou tma a
fotografický průvodce 5 let Sametového posvícení.My doctoral thesis If the Anger dances - Fasnacht in Basel and the Velvet
Carnival of Prague continues on topics, already researched for my master
thesis and published as Fasnacht – a carnival in Basel in 2013. Now I deeply
analyse the evolution of masks (Laarve) and a stream of inner revolt (Wilde
Fasnacht). As well I show evolution of Fasnacht since the end of 19th century into
the present form that grew into some archaic characteristics. From outside looks
Fasnacht as a firmly structured ritual, but from inside shows an extraordinary
ability of inner changes and flexibility. By presenting different forms of changes I
tend to find principles that keep Fasnacht alive in the modern times.
Since six years, throughout my whole doctoral studies, I devoted myself to
organise the Velvet Carnival in Prague, a carnevalesque celebration that is
directly inspired by Basler Fasnacht. At the end of my thesis I am presenting
basic elements we transferred from the original and try to evaluate how those
elements live in the new background.
In the context of Basel and Prague I thematise a creative potential of anger that
can be manifested in an artistic way. So do I show Fasnacht and Velvet Carnival
as a cultivated form of middle-age Rough music and as a creative manifestation
of active citizenship.
Part of my thesis is a documentary film Beneath the mask, there is darkness
(made by Viola Ježková) and a book of 5 Years of The Velvet Carnival.
Klíčová slova:
Basilej (Švýcarsko); Fasnacht; karnevaly; masky; Praha (Česko)
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/10273