Original title:
Mikrointervalika a její uchopení v rámci kompozičního myšlení
Translated title:
USAGE OF MICROINTERVALS IN COMPOSITION THINKING
Authors:
Chudovský, Daniel ; KURZ, Ivan (advisor) ; BARTOŇ, Hanuš (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato disertační práce pojednává o autorských přístupech skladatelů 20. a 21. století, kteří se rozhodli svoje myšlení upřímit na organizaci tónového materiálu prostřednictvím užití mikrointervalů jakožto funkčního tónového materiálu. Mým záměrem bylo pohlížet na tuto tematiku z hlediska skladatelského, nikoliv z hlediska pouze vědeckého. Toto nahlížení jsem hodnotil jakožto vytváření velmi důležité dimenze pro určitý druh komponování, která pro tvůrce umožňuje používat dané prvky ve smyslu strukturální jednotky. Následně se tedy kompoziční proces stává velmi živou jednotkou, kterou skladatel uchopuje. V mé disertační práci velmi figuruje explikace vlastního nahlížení na dané skutečnoti v souvztažnosti s historickým kontextem.This dissertation deals with authorship approaches of composers of the 20th and 21st centuries, who decided to settle their thinking on the organization of tonal material by using microintervals as a functional tonal material. My intention was to look at this topic from a composer's point of view, not from a scientific point of view. I perceived this view is creating a very important dimension for a certain type of composition that allows the composers to use the elements in terms of a structural unit. Consequently, the composition process becomes a very lively unit that the composer grabs. My dissertation thesis describes the exposition of my own insight into the actual reality in correspondence with the historical context.
Keywords:
hudební intervaly; hudební tektonika; kompozice
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10203