Original title:
Vliv hudby na osobnostní rozvoj u lidí v mezních životních situacích
Translated title:
THE INFLUENCE OF MUSIC ON PERSONAL DEVELOPMENT FOR PEOPLE IN EXTREME LIFE SITUATIONS
Authors:
ŠMÍDOVÁ, Miloslava Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce zkoumá vliv hudby na osobnostní rozvoj u lidí v mezních životních situacích. V teoretické části představuje hudbu v její historii, její působení na osobnostní rozvoj člověka a způsoby vyrovnávání se s náročnými životními situacemi. Dokumentuje životní příběhy lidí, kteří se ocitli v limitovaných životních situacích a řešili je pomocí hudby a hudebním sebevzděláváním. Zkoumá, a z pozice hudebního pedagoga hodnotí, jak hudba ovlivnila kvalitu jejich života při zdravotní disabilitě a sociální exkluzi. Zvolená strategie kvalitativního výzkumu za použití techniky strukturovaného rozhovoru s třemi respondenty umožnila získat relevantní odpovědi na výzkumné otázky, jak s pomocí hudby prožívali náročné životní situace, jak se s nimi vyrovnávali, a jak prožívání jejich náročných životních situací posoudil hudební pedagog. Diplomová práce potvrdila předpoklad, že hudbu jako umění i jako nástroj muzikoterapie lze využívat v přímé sociální práci s lidmi, kteří se ocitnou v náročných životních situacích, jako prostředek ke zkvalitnění jejich života.The diploma thesis explores the influence of music on the personal development of people in marginal and extreme life situations. In the theoretical part it presents music in its history, its great influence on human personality development and obviously ways to cope with demanding and difficult life situations. The diploma thesis tries to document the life stories of people, who find themselves in extremely limited life situations and these people solved their situation through music and musical self education. The diploma thesis examines, investigates and assesses and evaluates it from position of music educator and examines how music influenced the quality of their lives during health disorders and distabilities and social exclusion. Voted and selected qualitative research strategy helping by using a structured interview technique with three respondents was to obtain and get relevant replies and answers to research questions how they experienced the difficult life situations with the help of music, next, how they have dealt with extreme life situations, and, last time, how the experience of their difficult life situations has been assessed by the educator. The diploma thesis confirmed the assumption that music as an art and instrument of music therapy can be used regularly in direct social work with those people, which they find themselves in difficult life situations as a means of improving their lives.
Keywords:
difficult life situations; Music; musical therapy; personality development; quality of life; Hudba; kvalita života; muzikoterapie; náročné životní situace; osobnostní rozvoj Citation: ŠMÍDOVÁ, Miloslava. Vliv hudby na osobnostní rozvoj u lidí v mezních životních situacích. Č. Budějovice, 2017. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/51465