Original title:
Stolní hra jako stimulace logického myšlení u dětí ve věku 5 - 7 let
Translated title:
Board game stimulating logical thinking of children aged 5 to 7 years
Authors:
Čtvrtníková, Katrin ; Kaslová, Michaela (advisor) ; Macháčková, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce vychází z předpokladu, že děti ve věku 5-7 let jsou schopné hrát jednoduché stolní hry s pravidly. Cílem práce je zjistit, zda jsou děti v předškolním věku při řešení herních situací konkrétní hry "Goblíci jedlíci" schopné uplatnit prvky logického myšlení. Pro ověření je využita metoda kvalitativního výzkumu. Bakalářská práce se opírá o kognitivní a vývojovou psychologii dítěte předškolního věku a o možnosti rozvoje dítěte v předmatematické gramotnosti. Teoretická část se zabývá především aspekty vývoje dítěte v předškolním věku, které úzce souvisí s tématem zadané práce a příslušnou teorií hry s pravidly. Praktická část je věnována realizaci výzkumu a zpracování dat. K detailnímu pozorování a k interpretaci dětských reakcí bylo využito videodokumentace, pro práci s daty, popis situací, tabelace a komparace. Závěr práce prezentuje jádro analýzy s diskuzí a je obohacen o doporučení pro praxi. Na sledovaném vzorku se prokázalo, že děti snadno chápou pravidla, hru hrají s chutí a většina dětí dané věkové skupiny je schopna po určité zkušenosti uplatnit prvky logického myšlení, přestože jejich dosavadní zkušenost v mateřské škole nebyla v tomto směru cíleně rozvíjena. Klíčová slova: rozvoj logického myšlení; uvažování, usuzování, herní strategie; dítě předškolního věkuThe bachelor thesis supposed that the preschool children of the age 5-7 are able to play simple table games with rules. The goal is to investigate whether the preschool children in solving the game situations of a particular game"Goblíci jedlíci" are able to apply elements of logical thinking. The qualitative research has been used to prove it. The goal is based on the cognitive and development psychology of preschool age and on possibilities of pre-mathematical literacy. The teoretical part is focused on the preschool development in connection with the main topic of the thesis and the appropriate part of the game theory. The practical part contains the experiments and the data proceeding. For detailed observation and interpretation of the children's reactions and for data processing, description of situations, tabulation and comparison the video documentation has been used. The conclusion contains the core of experiments analysis with disscusion, and recomendations for practice. The experiment proved that children easily understand the rules and play with interest and the majority of them e able to apply some elements of logical thinking after some experience eventhough this ability has not been developed in their previous preschool education. Keywords: logical thinking development; cogitation,...
Keywords:
cogitation; deduction; developement of logical thinking; preschool child; strategy; dítě předškolního věku; rozvoj logického myšlení; strategie; usuzování; uvažování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/104058