Original title:
Vliv pořadí informací v zadání slovní úlohy na její obtížnost u žáků 2. stupně
Translated title:
The influence of the order of information in word problems on their difficulty for lower secondary pupils
Authors:
Hennlich, David ; Vondrová, Naďa (advisor) ; Novotná, Jarmila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Vliv pořadí informací v zadání slovní úlohy na její obtížnost u žáků 2. stupně AUTOR: Bc. David Hennlich KATEDRA Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. ABSTRAKT: Výzkumy ukazují vliv různých parametrů slovních úloh na úspěšnost a metody jejich řešení. V případě parametru pořadí informací se předchozí výzkumy převážně soustředily na úlohy, ve kterých pořadí informací v zadání odpovídá (nebo neodpovídá) posloupnosti událostí, jež jsou v zadání úlohy popsány. Tato práce se odlišuje zkoumáním vlivu parametru pořadí informací u úloh, jejichž situační model takovouto posloupnost neobsahuje. Analyzovány byly dvě sady úloh, které řešili žáci devátých ročníků čtyř pražských základních škol. Pro zjištění vlivu zkoumaného parametru byla použita kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Z kvantitativního hlediska byla pro analýzu využita Teorie odpovědi na položku (IRT). Zde práce využívá výsledků dosažených v rámci projektu GAČR 16-6134S. V rámci kvalitativního zkoumání byla analyzována písemná žákovská řešení, která byla následně doplněna dodatečnými rozhovory s žáky. U žádné z úloh nebyl pozorován statisticky významný vliv zkoumaného parametru na úspěšnost ani na metody řešení, které žáci u daných úloh volili. Vliv zkoumaného parametru se nepotvrdil...TITLE: The influence of the order of information in word problems on their difficulty for lower secondary pupils AUTHOR: Bc. David Hennlich DEPARTMENT: Department of Mathematics and Mathematical Education SUPERVISOR: doc. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. ABSTRACT: Research has shown an influence of various parameters of word problems on their success rate and solving strategies that are used by pupils. In case of the order of information variable, most of research has focused on word problems, in which the order of information corresponds, or not, with the order of events described in the problem statement. This thesis differs from them by aiming at word problems without the sequence of this kind in their situational models. Two sets of problems solved by ninth grade pupils of four secondary schools situated in Prague were analysed. In order to recognize the influence of the analysed parameter, the combination of qualitative and quantitative approach was used. Item Response Theory (IRT) was used to analyse the parameter from the quantitative point of view. The written solutions of pupils were also analysed in a qualitative way and later amended by additional interviews with pupils. No influence of the parameter was found on either success rate or solving strategies in any of the analysed word problems. There was...
Keywords:
order of information; word problem parameters; word problem solving strategies; word problems; metody řešení slovních úloh; parametry slovních úloh; pořadí informací; slovní úlohy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/104013