Original title:
Výuka matematiky za podpory outdoorových prvků
Translated title:
Teaching mathematics with the support of outdoor elements
Authors:
Smetanová, Eliška ; Jirotková, Darina (advisor) ; Slezáková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá outdoorovým vyučováním matematiky na prvním stupni základní školy. Rozvíjí současný zájem o outdoorovou výuku za využití aktuálních inovativních metod učení. Svým zaměřením má sloužit především jako inspirační zdroj k vyučování matematiky v oblasti místa, kde žák vyrůstá, a naopak k poznávání svého okolí prostřednictvím vyučování matematiky. Částečně se opírá o výuku matematiky, orientovanou na budování schémat, ale usiluje o možnost demonstrovat výhody outdoorového vyučování bez ohledu na styl výuky. Přitom popisuje a analyzuje specifické vlastnosti, výhody a výzvy, spojené s outdoorovou výukou. Práce využívá českých a zahraničních zdrojů k seznámení čtenáře se základními fenomény, které se objevují v souvislosti s procesem učení. Jejich roli ukazuje na konkrétních outdoorových aktivitách. Podrobné rozbory těchto aktivit fungují v širším smyslu jako příklady, jak vést žáky k radosti z porozumění matematickým zákonitostem v běžném prostředí mimo školu.The thesis deals with outdoor teaching of mathematics at primary school level. It develops the current interest in outdoor teaching using current innovative learning methods. Its focus is to serve as an inspirational resource for teaching mathematics in the area where a pupil grows up and, on the contrary, to learn about his surroundings through teaching mathematics. It relies partly on teaching via schema-oriented education, but seeks to demonstrate the benefits of outdoor teaching regardless of the style of teaching. It describes and analyzes the specific features, benefits and challenges associated with outdoor learning. The work uses Czech and foreign sources to familiarize the reader with the basic phenomena that arise in connection with the learning process. Their role is pointed out on specific outdoor activities. Detailed analyzes of these activities work in the broader sense as examples of how to lead pupils to enjoy understanding mathematical laws in a non-school environment.
Keywords:
constructivistics teaching; outdoor education; outdoor mathematics; phenomenons of learning; scheme-oriented education; fenomény učení; konstruktivistické vyučování; outdoorová matematika; outdoorové vyučování; vyučování orientované na budování schémat
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/103985