Original title:
Rozvoj práce se strukturou v mateřské škole
Translated title:
Developement of work on structure in kindergarten
Authors:
Horáková, Vendula ; Kaslová, Michaela (advisor) ; Slezáková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Rozvoj práce se strukturou v mateřské škole má za cíl zjistit, které vybrané struktury vnímá české dítě v posledním roce předškolního vzdělávání relativně snadno a u kterých typů se vyskytují obtíže, a tyto obtíže charakterizovat. K naplnění cíle bylo použito kvalitativního výzkumu. V rámci zkoumání struktur se práce věnuje dvěma typům struktur, a to rozvíjených v jednom směru nebo současně ve dvou směrech. Dílčím cílem je popsat (na základě získaných dat a zkušeností) doporučení a nabídnout v praxi ověřené - vhodné aktivity pro poslední rok dítěte v mateřské škole. Vytvořená série úkolů nabízí prostředí, ve kterém lze sledovat, jak dítě pracuje s pravidelnou rytmickou strukturou v jednom a ve dvou směrech. Zároveň jsem pozorovala, jestli je pro dítě jednodušší v těchto směrech doplňovat graficky do pracovních listů nebo pracovat s drobným 3D materiálem. Vedle metody pozorování byl zařazen rozhovor s dětmi, evidence dat a jejich analýza. Ze získaných podkladů vyplynulo, že předškolní dítě v posledním roce mateřské školy chápe snadněji strukturu v rámci jednoho směru a lépe se orientuje v horizontální poloze než ve směru vertikálním nebo obou směrech současně. Ukazuje se, že v mateřské škole chybí systematická práce s podmínkou a jednoduššími rytmickými strukturami.Abstract The Master thesis "Developement of work on structure in kindergarten" aims to find out which structures are percieved well by the Czech child of the last year of pre-school and in which types of percieved structures there are difficulties and to characterize these difficulties. Qualitative research was used to achieve the goal. The thesis deals with two types of structures, one direction or simultaneusly two directions structure. The partial aim is to describe (on the basis of acquired data and experience) recommendations and offer in practice proven appropriate activities that would precede the activities in last year of pre- school eductaion. A series of tasks has been created to test how the child works with a regular rhythm structure in one and two directions. At the same time, I watched if it is easier for the child to fill in these worksheets or work with small 3D material in given directions. In addition to the observation method, interviews with children were conducted and data recordings were added to the analysis. The evidence obtained showed that the preschool children in the last year of the kindergarten understands the structure more easily in one direction and is better oriented in the horizontal position than in the vertical or both directions simultaneously. This may be due...
Keywords:
horizontal; pre-mathematics literacy; pre-school child; structure; structured whole; vertical; dítě předškolního věku; horizontální směr; předmatematická gramotnost; struktura; strukturovaný celek; vertikální směr
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/103659