Original title:
Mediální výchova
Translated title:
Media Education
Authors:
Konopková, Kateřina ; Valenta, Petr (advisor) ; Vincejová, Eva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem bakalářské práce je Mediální výchova. Potřeba věnovat se médim jako pedagogickému tématu vychází z faktu, že masová média jsou čím dál tím více součástí každodenní sociální reality dětí, jsou významnou socializační institucí. Cílem práce je popsat jednak teoretický základ z mediálních studií a mediální výchovy v kurikulu, ale také ukázat na potřebu změny v pedagogickém chápání mediální gramotnosti. Práce je rozdělena do tří částí. První část je o médiích obecně, definovány jsou základní pojmy a strategie, se kterými se v mediální výchově pracuje a učitelé by tento základ měli znát. Druhá část popisuje vliv médií na společnost a jedince, především na ty nezletilé. Právě působení médií na děti a mládež bylo prvním, a dnes je jedním z hlavních důvodů, proč byla mediální výchova zařazena do povinného vzdělávání a často je tématem společenských diskuzí. Samotná mediální výchova je tématem části třetí - ta je zaměřena nejen na průřezové téma Mediální výchova v základním vzdělávání, ale především na chápání mediální gramotnosti jako kompetence, která nemá být jen základnou pro naši účinnou komunikaci v medializovaném světe, ale je součástí našeho smysluplného bytí ve společnosti od předškolního věku do dospělosti, kdy nám dává možnost společenskou praxi transformovat.The topic of the bachelor's work is Media education. The need to pursue media as an educational subject comes out of the fact that mass media is increasingly becoming a part of children's everyday social reality, it is a significant socialization establishment. The goal of the work is firstly to describe the theoretical basis of media studies and media education in the curriculum, but also to demonstrate the need of shift in the educational understanding of media literacy. The work is divided into three parts. The first part is about media in general, there are basic terms and strategies defined, both of which are used in media education and teachers should be familiar with this basis. The second part describes the effect that media has on society and individuals, mainly on those under age. The first, and today one of the main reasons why media education has been implemented into compulsory education and is often a subject of social discourse is the very effect that media has on children and youth. Media education as such is the topic of the third part - that is focused not only on the section of Media education in compulsory education, but mainly on the understanding of media literacy as a competence, which should not be just the base for our effective communication in mediated environment, but...
Keywords:
Media literacy|media communication|media content|media massages|media education|medium|mass media|cross-sectional theme|Framework Educational Program for Basic education|school education program; Mediální gramotnost|mediální komunikace|mediální obsah|mediální sdělení|mediální výchova|médium|masmédium|průřezové téma|Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání|školní vzdělávací program
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/103312