Original title:
Didaktické a pedagogické myšlenky Pavly Moudré na pozadí trilogie Z dívčích let do plného života
Translated title:
Modern pedagogy and didactics in the autobigraphical works of Pavla Moudrá ("Z dívčích let do plného života" trilogy)
Authors:
Bečanová, Nikola ; Heczková, Libuše (advisor) ; Słowik, Olga (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zaměřuje na didaktické a pedagogické myšlenky Pavly Moudré, které interpretuje na pozadí trilogie Z dívčích let do plného života, cyklu vycházejícího mezi lety 1911 a 1936. Součástí práce je i širší kontext autorčiny tvorby a publicistické příspěvky orientované na výchovu dítěte a vzdělávání. V této oblasti se do vysoké míry projevuje charakter autorky jakožto pacifistky a spiritualistky, která klade důraz především na duchovní hodnoty. Důležitým prvkem v trilogii, o kterou se práce opírá, je autobiografičnost, díky které můžeme rekonstruovat autorčiny názory i životní zkušenosti. Autentičnost příběhu navozuje zvoleným typem vyprávění, který má blízko k formě deníkových zápisů dítěte, proti níž stojí vyzrálý, pečlivě volený jazyk, signalizující Moudré záměr zprostředkovat zkušenosti s odstupem a snahu o vytvoření prostoru pro vyslovení svých myšlenek. Pro své úvahy čerpá inspiraci z osobní zkušenosti, tedy prostředí domácího, ale je ovlivněna i děním evropským, ve kterém nové myšlenky a pojetí rezonují silněji. V této bakalářské práci jsou názory Pavly Moudré konfrontovány se soudobým didaktickým a pedagogickým pojetím a konvencemi.My thesis focuses on didactic and pedagogical thoughts of Pavla Moudrá in regards of the Z dívčích let do plného života trilogy, published between 1911 and 1936. Broader study of her work and articles concerning upbringing and educating children is also included, because of her spiritualistic notions and pacifistic background. The important aspect of said trilogy is the amount of autobiographical themes, which we can trace and find Moudrá's own experiences and views. The form used in the books to support sense of authenticity, a child-written diary entries and the contrast to mature, thorough language creates a space to look at depicted events with hindsight and re-evaluate them. Her reasoning draws from personal experience and her surroundings, as well as early 20th century European schools of thought open to new principals. Contemporary findings and arguments in the fields of education and didactics will be confronted with Moudrá's work as part of this thesis.
Keywords:
didactics|pedagogics|Pavla Moudra|Bildungsroman; didaktika|výchova|Pavla Moudrá|Bildungsroman
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/103053