Original title:
Rámcování tématu bezdomovectví českými celostátními médii
Translated title:
Framing of Homelessness by the Czech Nationwide Media
Authors:
Straškrábová, Eva ; Němcová Tejkalová, Alice (advisor) ; Veselková, Zuzana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 1 Anotace Diplomová práce se zabývá specifickou oblastí fungování masových médií na příkladu konkrétního sociálního problému, bezdomovectví. Skrze autorský výzkum deskriptivně analyzuje mediální obsahy českých celostátních médií a identifikuje rámce, které bezdomovectví v komunikátech typicky provází. Stěžejní teoretická východiska pro práci proto představují zejména sociální konstruktivismus a rámcování. Klíčovou částí předloženého textu je samotný výzkum, který je inspirován především zahraničními studiemi T. G. Shieldse (2001) a C. Zuffereyové (2014). K jeho uskutečnění je zvolena metoda kvantitativní obsahové analýzy, pomocí níž jsou zkoumány mediální výstupy šesti vybraných celostátních médií napříč třemi mediatypy. Konkrétně jsou zkoumány zpravodajské a publicistické texty deníků Právo a Blesk, televizních stanic ČT 1 a Nova a rozhlasových stanic Radiožurnál a Impuls, publikované v desetiletém období od 1. ledna 2007 do 31. prosince 2016. Pozornost je věnována především prostoru danému zpravodajství o této tematice, způsobu mediální reprezentace osob bez domova, rámcování příčin a řešení bezdomovectví a zdroji, již dostávají v médiích prostor explicitně se vyjádřit. Práce svým rozsahem a zaměřením přináší jedinečné a aktuální poznatky doplňující momentálně minimální znalosti o bezdomovectví v českém...1 Annotation This master's thesis focuses on a specific area of mass media functioning, with reference to a particular social problem - homelessness. Descriptive analysis is used to investigate media content by original research, and to identify frames, which typically accompany the topic of homelessness in the Czech nationwide media. Therefore, the main theoretical framework is outlined by the paradigm of social constructivism and the theory of media framing. The major part of the presented text is the research itself, initially inspired by the foreign media studies of T. G Shields (2001) and C. Zufferey (2014). The method of quantitative content analysis is used to explore the contents of six selected nationwide media, covering three various media types. To be exact, the contents considered are media news issued by daily Právo and Blesk, by television channels ČT 1 and Nova, and radio channels Radiožurnál and Impuls, within the decade of January 1st 2007 to December 31st 2016. Primary attention is drawn to the media space dedicated to reporting on the topic of homelessness, to the manner in which homeless people are represented in the media, to framing of causes and treatment of homelessness, and to the speakers, who are given the chance to explicitly speak in the media. Last but not least, the scope and...
Keywords:
content analysis; homelessness; media framing; quantitative research; social constructivism; bezdomovectví; kvantitativní výzkum; mediální rámcování; obsahová analýza; sociální konstruktivismus
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102729