Original title:
Hodnocení mikroskopovacích dovedností žáků středních škol
Translated title:
Evaluation of upper secondary students' microscopy skills
Authors:
Míková, Zuzana ; Janštová, Vanda (advisor) ; Mourek, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Zájem o přírodní vědy na středních školách se snižuje. Žákům středních škol chybí motivace se těmito vědami více zabývat, ačkoliv nám přírodní vědy otvírají větší obzor k porozumění přírodě a chodu světa okolo nás. Motivaci u žáků středních škol mohou zvýšit vyučující svým přístupem k jednotlivým předmětům během vyučovacích hodin propojením běžné školní výuky a světa okolo nich. Během vyučování může probíhat poutavý výklad propojený s praktickými činnostmi nebo prakticky zaměřenými laboratorními pracemi. Častou náplní laboratorních prací je používání mikroskopů. Jednou z možností mikroskopie, která je pro většinu veřejnosti nejbližší, je světelná mikroskopie, se kterou se žáci nejčastěji setkávají. Díky tomu, že se mikroskopování používá ve škole, je potřeba jej nějakým způsobem ohodnotit. Právě hodnocením výuky mikroskopování a dalších činností s tím spojených se tato diplomová práce zabývá. Nejprve jsem na základě informací od učitelů zjišťovala podle nich optimální pracovní postup mikroskopování a důležité výsledné dovednosti žáků. Na základě těchto zjištění byly vytvořeny dva dotazníky - jeden pro žáky a jeden jejich vyučující - pomocí kterých jsem zjišťovala postoje žáků k mikroskopování, dále jejich pracovní postupy a v případě žáků ještě vlastní ohodnocení svých mikroskopovacích schopností....High-school students are less interested in science then before. Despite importance of science for our life and for description of nature around us, students lose motivation for studying it. The approach of teacher is critical for focusing students' attention. Lessons should be based on linking of the education with daily-life and biology provides plenty of possibilities to achieve the goal, especially employing hand-on education, practical examples and exercises. One of the most effective way to show the beauty and a complexity of organism structure is by using microscopes. Many different techniques have been used to prepare education materials - picture, videos or whole movies from micro-word. Nevertheless, a classical optical microscopy is by far the most common training activity during the practical courses. An evaluation of this education aspects is, therefore, critical for further method development. This diploma thesis is focused on establishing of evaluation techniques and subsequent analysis of the current state of students' microscopy skills. First of all, the elementary set of knowledge and the correct microscopy work-flow were established in collaboration with eleven experienced teachers. Based on these results, two types of surveys were designed. One of them was dedicated to teachers...
Keywords:
evaluation microscopy skills; laboratory lessons; microscopy; upper secondary school; hodnocení mikroskopovacích dovedností; laboratorní cvičení; mikroskopování; střední škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102327