Original title:
SLOVÁCKÁ SONDA. Vyjednávání lokální identity alternativních kapel na Moravském Slovácku.
Translated title:
SLOVAKIAN PROBE. Negotiation of local identity of alternative bands in Moravian Slovácko.
Authors:
Svobodová, Veronika ; Jurková, Zuzana (advisor) ; Seidlová, Veronika (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem tohoto hudebně-antropologického kvalitativního výzkumu, který byl založen především na práci v terénu, je popsat, analyzovat a interpretovat konstruování lokální identity alternativních kapel na Moravském Slovácku. Ve výzkumu se věnuji především dvěma slováckým hudebním uskupením - PSCrew a 12:PIET. Kapela PSCrew se prezentuje prostřednictvím žánru hip-hop a kapela 12:PIET žánrem punk. Hudební činnost kapel v práci definuji - s použitím emického pojmu - jako alternativní folklor. S využitím teoretických konceptů stereotypu a částečně také retra a revivalu, jsem se snažila ukázat, jakými způsoby alternativní hudebníci skrze své hudební světy tzv. soundscapes naplňují vlastní představy o tom, co je považováno za slovácké a jakým způsobem probíhá vyjednávání jejich lokální identity. Ve své hudební tvorbě obě kapely explicitně odkazují na život na Slovácku, který se - s důrazem na autenticitu své tvorby - snaží v hudbě reflektovat. Přitom využívají, mimo jiné, různých lokálně daných stereotypů. Tyto stereotypy jsou skrze činnost kapel rekontextualizovány pomocí jejich adaptace do podoby, která odráží postmoderní dobu.The goal of this musical anthropology qualitative research, mainly based on the field work, is to describe, analyze and interpret the process of construction of local identity of an alternative bands in Moravian Slovácko. The subject of this research are mainly two music bands from Slovácko - PSCrew and 12:PIET. PSCrew band represents hip-hop style and 12:PIET ranks among punk style bands. The musical production of these bands is defined (using an emic term) as an alternative folklore. With a use of theoretical concepts of stereotype and partially also retro and revival, I tried to demonstrate how these alternative musicians with an emphasis to their authenticity by the means of their musical spheres (so called soundscapes) pursue their notion of what is considered to be related to Slovácko and how the negotiation of their local identity is involved. For that the locally defined stereotypes are often used. These are typically recontextualized by its adaptation into the form that reflects the postmodern period.
Keywords:
alternative; ethnography; ethnomusicology; folklore; hip-hop; local identity; Moravian Slovácko; Musical anthropology; punk; qualitative research; soundscape; stereotype; tradition; alternativa; etnografie; etnomuzikologie; folklor; hip-hop; Hudební antropologie; kvalitativní výzkum; lokální identita; Moravské Slovácko; punk; soundscape,stereotypy; tradice
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101773