Original title:
Povědomí žáků základní školy o práci OSPOD
Translated title:
Primary school pupils' awareness of OSPOD work
Authors:
Goliášová, Andrea ; Pazlarová, Hana (advisor) ; Poláčková, Iva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce s názvem "Povědomí žáků základní školy o práci OSPOD" mapuje úroveň znalostí žáků druhého stupně základní školy (dále jen ZŠ) o poslání a činnosti orgánu sociálně-právní ochrany dětí (dále jen OSPOD). Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část obsahuje pět kapitol, které se zabývají definicí rodiny, důležitými potřebami dítěte, vývojem postavení dítěte v rodině, legislativním ukotvení ochrany dítěte a rodiny a systémem zabezpečujícím sociálně-právní ochranu dětí v České republice. Poslední kapitola je věnována popisu činnosti OSPOD, jeho poslání a způsobu, jakým jsou chráněna práva dětí a jejich rodičů z pozice tohoto orgánu. V empirické části je prováděn a vyhodnocen průzkum znalostí žáků ZŠ o práci OSPOD. Cílem je pomocí dotazníkového šetření zjistit jaké povědomí mají tito žáci o činnosti OSPOD, zda vědí jaké je jeho poslání, kdo se na něj může obrátit a kde a v jaké záležitosti by se mohli na tento orgán obrátit oni sami. Tato část je zároveň doplněna návrhem informačního letáku o činnosti OSPOD určeného pro danou věkovou skupinu.This bachelor thesis called "Primary School Pupils' Awareness of Child Protection Department (OSPOD) Work" maps the level of knowledge of pupils of the second grade of the elementary school about the mission and activities of OSPOD. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part contains five chapters dealing with the definition of family, the important needs of the child, the development of the status of the child in the family, the legislative anchoring of child and family protection and the system providing social and legal protection for children in the Czech Republic. The last chapter is dedicated to the description of OSPOD activities, its mission and the way in which the rights of children and their parents are protected from the position of this body. In the empirical part, a survey of the pupils' basic knowledge about the work of OSPOD is carried out and evaluated. The aim is to find out, by means of a questionnaire survey, if these students are aware of OSPOD activities, whether they know what their mission is, who can turn to them, and where and on what matters they could turn to that authority themselves. This part is also supplemented by a proposal for an information leaflet on OSPOD activities for a given age group.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101693