Original title:
Music as the Protagonist
Translated title:
HUDBA JAKO PROTAGONISTA
Authors:
Bjørknes, Bård ; JIŘIČKA, Lukáš (advisor) ; PROCHÁZKA, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] This master thesis is a research on the Music Theatre genre. My intention is to
examine how the use of music and sound as main components can open for new
structures and methods in a theatre process and performance. The genre is in a
situation of constant exploring which is resulting in artists finding new methods for
their artistic work.
I am starting the thesis with a smaller research on hearing and the function of the
ears in a theatre context. In this part I am aiming for a basic knowledge on how we
are using our ears while attending theatre. I continue by writing about the genre,
music theatre, from a historical point of view. Starting with the music theatre in the
ancient Greece until the music theatre of our time, I am focusing on different forms,
artists and happenings that have been of importance for the music theatre and its
development. Further I write about the term music theatre and its many definitions,
before ending the chapter with introducing the directors/composers Nikolaj
Cederholm and Heiner Goebbels. I am analysing two different music theatre
performances, one by Cederholm called Teaterkoncert Beethoven and one by
Goebbels called Stifters Dinge, to get a deeper understanding of their methods and
visions regarding music theatre. I am looking at differences and similarities in the two
performances.
The next part of my thesis is about my own experience of making music theatre. I am
sharing my thoughts and reflections around the two processes and performances I
have directed in my final year of studying. The last part is a discussion and reflection
around the research I have done, and experiences I have had regarding music and
sound in theatre and how it can open for new structures and methods in a theatre
context.Tato diplomová práce je výzkumem žánru hudebního divadla (music theatre). Mým
záměrem je prověřit, jak může využití hudby a zvuku jako hlavních komponent
inscenace otevřít nové struktury a metody v divadelním procesu a výsledné
inscenaci. Tento žánr je v situaci neustálého zkoumání, což vede k tomu, že umělci
nacházejí nové metody pro svou uměleckou práci.
Tuto diplomovou práci začínám menším výzkumem o sluchu a funkci uší v
divadelním kontextu. V této části se zaměřuji na základní poznatky o tom, jak
používáme své uši při návštěvě divadla. Pokračuji psaním o žánru hudebního divadla
z historického hlediska. Hudebním divadlem ve starém Řecku počínaje a hudebním
divadlem naší doby konče; zaměřuji se na různé formy, umělce a události, které jsou
pro hudební divadlo a jeho vývoj důležité.
Dále píšu o pojmu hudební divadlo a jeho mnoha definicích, a ještě předtím, než
ukončím tuto kapitolu, představením režiséry a skladatele Nikolaje Cederholma a
Heinera Goebbelse. Analyzuji dvě různé hudebně-divadelní inscenace:
Cederholmovu s názvem Teaterkoncert Beethoven a Goebbelsovu Stifters Dinge,
abych získal hlubší pochopení jejich metod a vizí ohledně hudebního divadla.
Zaměřuji se na rozdíly a podobnosti obou inscenací.
Další část mé práce je věnována mé vlastní zkušenosti z tvorby hudebního divadla.
Dělím se o své myšlenky a úvahy o dvou procesech zkoušení a inscenacích, které
jsem režíroval v závěrečném ročníku studia. Poslední část práce tvoří diskuse a
úvaha o výzkumu, který jsem udělal, o zkušenostech, které jsem ohledně hudby a
zvuku v divadle získal, a také o tom, jak to může otevřít nové struktury a metody
práce v divadelním kontextu.
Keywords:
hudba; hudební divadlo; protagonista
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10127