Original title:
Nonverbální projevy v didaktických výstupech studentů UK FTVS v rámci předmětu Teorie a základy didaktiky plavání
Translated title:
Non-verbal expressions in the students' didactical outputs at the Charles University, the Faculty od Physical Education and Sport in the subject Theory and basics of swimming didactics
Authors:
Dunajová, Kamila ; Čechovská, Irena (advisor) ; Miler, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Nonverbální projevy v didaktických výstupech studentů UK FTVS v rámci předmětu Teorie a základy didaktiky plavání Cíle práce: Cílem této diplomové práce je posoudit míru zastoupení vybraných aspektů nonverbálních projevů v didaktických výstupech u studentů UK FTVS a zhodnotit odlišnosti v nonverbálních projevech mezi muži a ženami a mezi studenty s vyšší profilací k plavání a studenty, kteří pouze absolvovali povinnou plaveckou výuku. Metoda: Pro zkoumání vybraného souboru bylo užito metody pozorování a metody analýzy videozáznamu. Zpracování výsledků analýzy videozáznamů je prezentováno v grafech. Výsledky: Metoda videoanalýzy se pro zkoumání projevů studentů v didaktických výstupech jeví jako vhodná. Četnosti vybraných nonverbálních aspektů sledovaných jedinců jsou intraindividuálně rozdílné. Při srovnávání nonverbálních projevů studentek a studentů byly zjištěny rozdíly v jedné čtvrtině sledovaných případů. Rozdíly mezi studenty s vyšší profilací k plavání a studenty, kteří absolvovali pouze povinnou plaveckou výuku, se objevily ve všech případech. Pozitivně hovořily ve prospěch studentů s vyšší profilací k plavání, avšak v případě učitelského střehu, který vnímáme jako projev pasivity studenta, hovořily ve prospěch studentů, kteří absolvovali pouze povinnou plaveckou výuku. Klíčová...Title: Non-verbal expressions in the students' didactical outputs at the Charles University, the Faculty od Physical Education and Sport in the subject Theory and basics of swimming didactics Purpose: The aim of this diploma thesis is to consider the degree of selected aspects of the non-verbal expressions in the studens' didactical outputs at the Charles University, the Faculty of Physical Education and Sport and to evaluate non-verbal differences between males and famales and between students with more focus on swimming and those who only participated in swimming lesson obligatory. Methods: Observation and video analyzing methods were used for the reserch of the selected aspects. The analysis of the video recording results is presented in graphs. Results: The video analysis method seems to be appropriate for examining the students' didactical outputs. The frequencies of the selected non-verbal acpects of the individuals in the research are intraindividually different. When comparing the students' non-verbal expressions defferences were found in quarter of the observed cases. The differences among students with a higher focus on swimming and those who only compledes obligatory swimming lessons appeared in all cases. They were positive for the students with a higher focus on swimming, but in the...
Keywords:
non-verbal communications; swimming didactics; swimming lessons; didaktika plavání; nonverbální komunikace; plavecká výuka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101193