Original title:
Psychologický experiment ve virtuální realitě
Translated title:
Psychological Experiment in Virutal Reality
Authors:
Kotěšovcová, Tereza ; Gemrot, Jakub (advisor) ; Bída, Michal (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Psychologický experiment ve virtuální realitě Autor: Tereza Kotěšovcová Katedra / Ústav: Katedra softwaru a výuky informatiky Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. Abstrakt: V reálném prostředí byl mnohokrát zkoumán psychologický efekt nazvaný sociální facilitace. Popisuje změnu chování člověka vyvolanou pouhou přítomností někoho dalšího v jeho blízkosti. Obvykle se testuje, jak tato skutečnost ovlivňuje výkon člověka, když je při práci někým pozorován. Výsledky ukazují, že v případě, že prováděná práce je snadná nebo člověku již známá, dojde ke zlepšení jeho výkonu (sociální facilitace), a naopak při provádění obtížných či pro daného člověka nových úkonů se výkon zhorší (sociální inhibice). Naším cílem bylo vytvořit program, který umožní provést experiment zkoumající tento efekt ve virtuálním prostředí - pozorovatelem bude virtuální agent ovládaný počítačem. Program umožňuje experiment konfigurovat, například měnit chování agenta nebo obsah prováděného úkolu. Potvrzení existence sociální facilitace a inhibice ve virtuálním prostředí by mohlo najít využití v oblastech, jako je vývoj počítačových her nebo design uživatelských rozhraní. Klíčová slova: virtuální realita, psychologický experiment, HTC ViveTitle: Psychological Experiment in Virtual Reality Author: Tereza Kotěšovcová Department: Department of Software and Computer Science Education Supervisor: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. Abstract: There were many experiments conducted in real environment studying the psychological effect called social facilitation. It describes changes in human behavior caused by the mere presence of other human. Usually the tested person performs a task while being watched by this other human and his performance is measured. For easy or well-known tasks, the performance is expected to be higher (social facilitation). On the other hand, for complex or novel tasks the performance gets lower (social inhibition). Our goal was to create a program, which allows us to conduct this experiment in virtual environment - the observer will be a virtual agent controlled by computer. The experiment can be configured, for example the agent behavior or content of the task can be changed. If proven true the findings about social facilitation caused by virtual humans could be relevant in areas such as computer games development or interface design. Keywords: virtual reality, psychological experiment, HTC Vive
Keywords:
HTC Vive; psychological experiment; virtual reality; HTC Vive; psychologický experiment; virtuální realita
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/100942