Original title:
Možnosti podpory absolventů praktických škol při přechodu do další životní etapy
Translated title:
Supporting Possibilities for Graduates of Practical School in Transitiv to the next Life Stage
Authors:
PAUKOVIČOVÁ, Klára Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá možnosti podpory absolventů praktických škol při přechodu do další životní etapy. Hlavním cílem bakalářské práce je popsat problematiku samostatnosti a nezávislosti absolventů praktických škol v Českých Budějovicích. Zjistit, zda rodiče o tomto tranzitním období přemýšlejí a promýšlejí různé varianty bydlení jejich dítěte. Dílčím cílem je zjistit, jak absolventi praktických škol využívají možností samostatného bydlení. Zda oni sami, či jejich rodiče znají všechny možnosti podpory, které jim mohou být nabízeny. Text bakalářské práce je rozdělen na dvě části teoretickou a výzkumnou. Teoretická část se zaobírá charakteristikou mentální retardace, edukací osob s mentálním postižením, dospíváním jedinců s mentální retardací, sociálními službami, jako je podpora samostatného bydlení a chráněné bydlení. Ve výzkumné části této práce byla použita kvalitativní výzkumná strategie, jejímž základem se stala výzkumná metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Pro vyhodnocení získaných dat byla použita technika otevřeného kódování. Výzkumný soubor tvořilo celkem 12 osob, 6 absolventů praktické školy a 6 jejich rodičů. The bachelor thesis deals with preferences of supporting possibilities for graduates of practical school in transitiv to the next life stage. The main aim of the thesis is to get into the issue of autonomy and independence of graduates of practical school in České Budějovice. Find out if parents are thinking about this transit period and about the future housing of their child. The partial aim of the practical part is find out how graduates of practical schools are using the possibilities of self-housing. If they or their parents know all the support options that can be offered to them. The text is divided into two parts theoretical and practical. The theoretical part focuses on the characteristics of mental disabilities, adolescence with mental disabilities, education of people with mental disabilities, social services sheltered housing and supported self-housing. The practical part contains a qualitative research strategy where the methods of semi-structured interview and participant observation are used. An open coding technique was used to evaluate the data. The research group consists of 12 people, 6 graduates of practical school and 6 their parents.
Keywords:
Mental Retardation Disabilities; Practical School; Sheltered Housing; Supported Self-Housing; chráněné bydlení; mentální postižení; podpora samostatného bydlení; praktická škola Citation: PAUKOVIČOVÁ, Klára. Možnosti podpory absolventů praktických škol při přechodu do další životní etapy. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/54627