Original title:
Použití tabletu při edukaci žáků s těžkým kombinovaným postižením
Translated title:
The use of tablets (iPads) in special education classroom with children with profound intellectual disabilities.
Authors:
FRIŠ, Martin Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem bakalářské práce je zjistit smysluplnost využití tabletů při edukaci žáka s těžkým kombinovaným postižením. V první kapitole je definována základní terminologie přibližující danou problematiku. Pro dosažení cíle je zvolen kvalitativní přístup. Ten v podobě případové studie pracuje se žákem s těžkým kombinovaným postižením a věnuje se analýze edukační činnosti práce s tabletem v konkrétních vyučovacích blocích. Dále jsou použity metody analýzy žákových školních dokumentů a opakovaná pozorování aktivit s digitálním tabletem prováděných na základě žákova individuálního vzdělávacího plánu. Z jednotlivých vyučovacích bloků jsou pořízeny videozáznamy, které jsou následně analyzovány pro objektivitu pozorovaného. Díky výsledkům výzkumného šetření lze konstatovat, že pro daného žáka s těžkým kombinovaným postižením pracovat s tabletem smysl má a to především díky tomu, že na tuto práci reaguje libostí. Využití vybraných aplikací přispívá nejen k rozvoji jeho vnímání, pozornosti a komunikace, ale je využitelné i pro motivaci k učení. Práce je přínosná pro všechny, kteří pracují se žáky s těžkým kombinovaným postižením, a může být impulzem pro ty, kteří stále pochybují nad využíváním tabletů při edukaci těchto žáků. Výsledky výzkumného šetření dokládají, že využívání moderních technologií ve výuce může být velice prospěšné. Mohou být inspirujícím zdrojem a podnětem pro další širší využití tabletů v oblasti pomáhajících profesí, například speciální pedagogiky, sociálních služeb nebo zdravotnictví. The aim of the bachelor thesis is to determine the meaningfulness of the use of tablet devices in the education of pupils with severe multiple disabilities. In the first chapter is defined the terminology. For the achievement of the objectives is chosen a qualitative approach. The one in the form of case studies working with a student with severe multiple disabilities and is dedicated to the analysis of educational activities with the tablet in specific teaching blocks. Next are used the methods for the analysis of the pupil's school documents and repeated observation of the activities with a digital tablet carried out on the basis of the pupil's individual educational plan. Of the individual teaching blocks are taken videos, which are analyzed for the objectivity of the observed. Due to the results of the research can be concluded that for the student with severe multiple disabilities it makes sense to work with the tablet. The use of selected applications not only contributes to the development of his perception, attention and communication, but is usable also for the motivation for learning. The bachelor thesis is beneficial for all who work with students with severe multiple disabilities, and may be a trigger for those who still doubt over the use of tablets in education. The results of the research show that the use of modern technology in teaching can be very beneficial. Can be an inspiring source of and stimulus for further wider use of tablet devices in the field of helping professions, for example in the field of special education, social services or healthcare.
Keywords:
basal dialogue; disability; education; iPad; multiple handicap; non-traditional communication manifestations; tablet; bazální dialog; edukace; iPad; netradiční komunikační projevy; tablet; těžké kombinované postižení Citation: FRIŠ, Martin. Použití tabletu při edukaci žáků s těžkým kombinovaným postižením. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/54610