Original title:
Meření procesů provozu IS čerpacích stanic
Translated title:
Measuring operation processes of IS for petrol stations
Authors:
Šebelík, Jan ; Novotný, Ota (advisor) ; Ďásek, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá měřením procesů podpory a servisu specializovaného informačního systému pro provoz čerpacích stanic. Jedná se o systém pro podporu maloobchodního prodeje pohonných hmot a nepalivového zboží. Za hlavní cíl práce byl stanoven návrh sady metrik pro měření těchto procesů s použitím principu multidimenzionality. Znamená to, že jsou samostatně navrženy dimenze a ukazatele a jejich kombinací vznikla sada doporučených metrik. Je ale možné jinou kombinací dospět k novým metrikám. Jako teoretický základ slouží knihovna ITIL, coby mezinárodně uznávaný standard pro řízení IT služeb a metriky navržené v literatuře a jiných diplomových pracích. Navržené metriky jsou uzpůsobeny pro konkrétní sledované prostředí a servisní informační systém, měly by být ale použitelné i jinde. Vybrané metriky byly implementovány do servisního informačního systému a změřeny v poměrně velkém vzorku vstupných dat. To umožnilo vyhodnotit použitelnost metrik a porovnání hraničních hodnot se skutečnými. V závěru práce jsou popsány souvislosti metrik a servisní smlouvy (SLA) a navrženy konkrétní metriky vhodné pro zařazení do SLA, včetně konkrétního příkladu z praxe.The thesis concerns with measurement of processes of support and maintenance of a specialized information system for petrol stations. It is a system for support of retail sale of fuel and other non-fuel goods. As the main objective of the thesis was selected design of set of metrics for measurement of these processes based on multidimensionality principle. It means that dimensions and indicators are designed separately and a set of recommended metrics is based on their combinations. It is possible to get additional metrics using other combinations. The theoretical basis of the thesis is the ITIL library -- which is an internationally respected standard for IT service management -- and metrics designed in other literature and diploma theses. The designed metrics are adapted for the analyzed environment and service information system, however, they should be usable in other environments as well. Selected metrics were implemented to the service information system and measured in a relatively wide sample of input data. This allowed evaluating usability of the metrics and comparison of the threshold values with the measured ones. The relationship of metrics and service agreements (SLAs) is described in the end of the thesis. Specific metrics suitable to be incorporated to SLA were designed including a real-life example.
Keywords:
dimension; indicator; information system; ITIL; metrics; multidimensionality; petrol station; SLA; dimenze; informační systém; ITIL; metriky; multidimenzionalita; SLA; ukazatele; čerpací stanice
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/7686