Original title:
Fyzikální/mechanická simulace tuhých těles
Translated title:
Mechanical/Physical Simulation of Solid Objects
Authors:
Bureš, Jaroslav ; Maršík, Lukáš (referee) ; Široký, Adam (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce pojednává o simulaci odpalu golfového míčku. Jsou zde popsány simulační metody, které lze použít pro počítačové simulace. Dále jsou zde rozebrány fyzikální zákony z oblasti mechaniky, které si je potřeba osvojit pro vytvoření validního modelu odpalu golfového míčku. Mezi ně patří především zákony z oblasti aerodynamiky pro vypočítání trajektorie letu míčku a také jevy nastávající při pohybu míčku po zemi. Následující část je zaměřena na implementaci programu za použití jazyka C++ a grafické knihovny OpenGL. Práce je zakončena porovnáním naměřených výsledků simulace s analytickým řešením a s hodnotami jiných aplikací.
This work deals with simulation of launching a golf ball. Here are described simulation techniques which can be used for computer simulations. In addition, physical laws are discussed, that need to be understood to create a valid golf ball launch model. These include aerodynamic laws for calculating ball's flight trajectory, as well as events occurring while ball moves on the ground. After this is analyzed implementation of the program using C++ and OpenGL graphics library. The work is completed with comparison of measured simulation results with analytical solution and values of other applications.
Keywords:
AdamsBashforth-Moulton; C++; Golf; Magnus effect; mechanics; OpenGL; physics; Runge-Kutta; simulation; AdamsBashforth-Moulton; C++; fyzika; Golf; Magnusův jev; mechanika; OpenGL; Runge-Kutta; simulace
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/85215