Original title:
Hodnocení zkušebního úseku s podpražcovými podložkami
Translated title:
Evaluation of the Trial Section for Under Sleeper Pads
Authors:
Murínová, Klára ; Langer, Vojtěch (referee) ; Plášek, Otto (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Podpražcové podložky jsou pružné podložky umístěné na ložné ploše železničního pražce. Jejich hlavním přínosem je zmenšení namáhání pražcového podloží, zvýšení stability geometrických parametrů koleje, výsledné prodloužení životnosti koleje a snížení nákladů na údržbu. V České republice máme tři zkušební úseky, ve kterých jsou podpražcové podložky použity. Je v nich provozně ověřován jejich vliv. Bakalářská práce je zaměřena na zpracování a vyhodnocení vlivu podpražcových podložek ve zkušebním úseku v žst. Ústí nad Orlicí. V rámci zpracování bakalářské práce bylo provedeno několik měření výškové polohy koleje ve zkušebním úseku v letech 2016 a 2017, která byla zpracována a porovnána s měřeními z roku 2015. Do vyhodnocení vlivu podpražcových podložek je zahrnuto i zpracování a vyhodnocení signálů z talířových snímačů, které slouží k měření tlaku v podloží od projíždějících souprav.
Under sleeper pads (USP) are elastic pads on underneath surface of the sleeper. Their main advantage is reducing of stress in track bed, slowing down a deterioration of track quality, life extension of railway track and reducing life cycle cost. There are three trial track sections in the Czech Republic in which are USP used. The influence of the USP is continuously monitored. The bachelor thesis is focused on the Ústí nad Orlicí trial track section. This thesis describes measurements of the track level by the precise levelling method and measurements of the stress in track bed carried out in the 2016 and 2017 and their evaluation and comparison with previous measurements in the 2015.
Keywords:
ballast bed; sleeper; stress in track bed; switches and crossings; track level; track quality; track twist; Under sleeper pad; geometrické parametry koleje; kolejnice; kolejové lože; napětí v pražcovém podloží; Podpražcová podložka; pražec; výhybky a výhybkové konstrukce; výšková poloha koleje; zborcení koleje
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/84487