Original title:
Obavy řídících pracovníků mateřských škol při přijímání dvouletých dětí do mateřských škol
Translated title:
The coneerns of managers of kindergartens when they admit 2 year old children to kindergartens
Authors:
KŘIKAVOVÁ, Zdeňka Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá tématem Obavy řídících pracovníků mateřských škol při přijímání dvouletých dětí do mateřských škol. Teoretická část obsahuje specifika vývoje dětí ve věku dvou let, konkrétně biologická specifika, psychomotorický, emoční a sociální vývoj. Druhá část se zabývá podmínkami vzdělávání dvouletých dětí. Jelikož dvouleté děti jsou na jiném stupni vývoje, je pro ně nutné vytvořit takové podmínky, aby odpovídaly jejich potřebám. Od základních věcných podmínek, jako je vybavení tříd, až po úpravu organizace dne. Poslední teoretická část se týká současné mateřské školy a jejího řízení. Jsou v ní popsány kompetence ředitele a učitele mateřské školy, současně je popsána Strategie vzdělávání 2020. Praktická část má za úkol zjistit, čeho se nejvíce obávají řídící pracovníci mateřských škol při přijímání dvouletých dětí do mateřských škol. K tomuto zjištění byl použit smíšený výzkum. Základní sběr dat byl proveden na základě polo strukturovaného rozhovoru s řídícími pracovníky. Výsledky rozhovorů slouží pro vypracování dotazníkového šetření pro zjištění většího množství výsledků.This Bachelor's thesis deals with the subject 'Concerns of pre-primary school managers when accepting two-year-old children in pre-primary schools'. The theoretical part contains the specificities of two-year-old child development, namely the biological specificities as well as the psychomotor and emotional and social development aspects. The second part is dedicated to the education requirements for two-year-old children. As two-year-old children are at a different level of development, it is necessary to create conditions that correspond to their needs from basic material conditions such as classroom equipment and facilities to the daily programme arrangements. The last theoretical part concerns the current pre-primary school and its management. It outlines the competences of pre-primary school teachers and directors and describes the Education Strategy 2020. The practical part aims at finding out by using the mixed survey approach what are the most important concerns of pre-primary school managers when accepting children in pre-primary-schools. Basic data collection was conducted on the basis of semi-structured interviews with school managers. The interview results serve as a basis for drawing up a questionnaire survey to ensure a larger amount of results.
Keywords:
Current pre-primary school; Education Strategy; Framework Education Programme for Pre-school Education; Pre-primary school management; Two-year-old child; Dvouleté dítě; Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání; Současná mateřská škola; Strategie vzdělávání; Řízení mateřské školy Citation: KŘIKAVOVÁ, Zdeňka. Obavy řídících pracovníků mateřských škol při přijímání dvouletých dětí do mateřských škol. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/50963