Original title:
Připravenost začínajících učitelů základních škol na řešení výchovných problémů žáků
Translated title:
Preparation of beginning teachers of primary schools is solving educations problems of students
Authors:
REZKOVÁ, Aneta Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce je zaměřena na řešení výchovných problémů žáků. Její charakter je teoreticko-empirický. První část je teoretická a je zaměřena na vysvětlení odborných termínů, které souvisí s tématem práce. Shrnuje teoretické znalosti z oblasti o učitelích, zejména začínajících, dále pak vzdělávání pedagogů a právních předpisů, jež souvisejí s jejich prací. Závěr teoretické části je věnován autoritě, jejímu budování, výchově a postupech při nevhodném chování žáka. Dále pak kázni, jejím příčinám a nejčastějším kázeňským problémům na základních školách. V empirické části je popsáno, jak bylo postupováno v kvalitativním výzkumném šetření dané diplomové práce. Nejprve jsou uvedeny výzkumné otázky, následně se věnuji sběru dat a jejich analýze. Po metodologické části následuje zpracování výzkumného šetření a odpověď na otázku, zda jsou začínající učitelé připraveni se vypořádat s výchovnými problémy svých žáků.This diploma thesis is focused on solution of educational problem of students. Its character is theoretically-empirical. The first part is theoretical and is focused on explaining technical terms of this thesis topic. Furthermore it summarizes theoretical knowledge from area of teachers, especially junior, in addition education of schoolmasters and law regulation, regarding to their work. The last part of theoretical part is dedicated to authority, its establishing, education and practices in case of unappropriate student behaviour. Furthermore to discipline, its causes and to most common discipline problems in elementary schools. In the empirical part is described procedure of qualitative research investigation of this diploma thesis. There are also listed research questions as well as description of data collection and its analysis. Methodological part is followed by research investigation and answer to question, if junior teacher are ready to deal with educational problem of their students.
Keywords:
authority; Beginning teacher; discipline; education; Education Act; educational problems; Framework Educational Program.; risky behavior; school rules; second grade elementary school; 2. stupeň základní školy; autorita; kázeň; rizikové chování; rámcový vzdělávací program.; výchova; výchovné problémy; Začínající učitel; školní řád; školský zákon Citation: REZKOVÁ, Aneta. Připravenost začínajících učitelů základních škol na řešení výchovných problémů žáků. České Budějovice, 2018. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/49185