Original title:
K problematice čtenářské gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ
Translated title:
Problems in literacy in reading in the second grade at primary school
Authors:
ZÁKOSTELSKÁ, Kristýna Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na téma čtenářské gramotnosti žáků na druhém stupni základních škol. Stěžejní částí práce je reflexe vybraných čtenářských dílen. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části práce jsou charakterizovány základní pojmy související s tématem. Tato část zahrnuje vymezení pojmu gramotnost, čtenářská gramotnost a popisuje metodu dílna čtení. Součástí teorie jsou rovněž mezinárodní výzkumy zabývající se čtenářskou gramotností a metody, které se užívají k jejímu rozvoji. Praktická část popisuje realizaci a průběh vybraných čtenářských dílen prostřednictvím přímého pozorování a reflexi jejich vlastního vedení. Poslední část práce se zabývá uskutečněnými rozhovory vedené s pedagogy.The diploma thesis focuses on the topic of reading literacy of pupils at the second period of elementary school. The focus of the thesis is a reflexion of chosen literacy workshops. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with the basic terms connected to the topic such as literacy, reading literacy and it also describes the method of literacy workshop. The theoretical part includes also the international researches dealing with the reading literacy and with the methods used to develop the literacy. The practical part describes the realization and the proces of chosen literacy workshops based on direct observation and on reflexion of their development. The last parti of the thesis offers the real interviews with the teachers.
Keywords:
literacy; literacy workshop; observation; pupil; reading; reading literacy; research; semi-structured interview; gramotnost; polostrukturovaný rozhovor; pozorování; výzkum; čtenářská dílna; čtenářská gramotnost; čtení; žák Citation: ZÁKOSTELSKÁ, Kristýna. K problematice čtenářské gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ. České Budějovice, 2018. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/49145