Original title:
Dohled a marketing
Translated title:
Surveillance and Marketing
Authors:
Ledrová, Šárka ; Slavíček, Daniel (advisor) ; Marcelli, Miroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá klíčovými aspekty problematiky dohledu a marketingu. Popisuje dohled jakožto předmět studia, historický vývoj studií dohledu a výchozí přístupy k tématice dohledu a marketingu z perspektivy dohledových studií. Práce čerpá z pojetí dohledu Michela Foucaulta, Gillesa Deleuze, Zygmunta Baumana, Davida Lyona a dalších odborníků. Praktická část práce si klade za cíl přinést vyvážený pohled na marketing jakožto sféru dohledu, popsat vývoj dohledových praktik v marketingu a nastínit případné důsledky a rizika soudobého dohledu v marketingu.This thesis looks into the key aspects of surveillance and marketing issues. It describes surveillance as a subject of studies, historical development in studies regarding surveillance and default approaches to the surveillance from the Surveillance Studies branch point of view. Main source of information for the thesis comes from the concept of surveillance from Michael Foucault, Gilles Deleuze, Zygmunt Bauman, David Lyon and other experts. Practical part of the thesis aims to present a balanced look on the marketing as a sphere of surveillance, to describe development of surveillance in marketing and to outline eventual risk and consequences of contemporary surveillance in marketing.
Keywords:
data; data mining; database; Internet; marketing; Panopticon; social networks; surveillance; Surveillance Studies; data; data mining; databáze; dohled; dohledová studia; Internet; marketing; Panoptikon; sociální sítě
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99790